Wordt er door toeschouwers bij de elfstedentocht gedronken?

Voor zover ik me kan herinneren van de jaren dat het er was heb ik nooit iets gehoord over misstanden door dronken mensen ofzo.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Schaatsen
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben er geweest in 1986, we hadden helemaal geen tijd om de kroeg in te gaan.
De plaatselijk boer deelde mandarijnen uit aan de toerschaatsers, we hebben kilo's mandarijnen zitten pellen. Verder kregen we briefjes met telefoonnummers en een kwartje van de deelnemers met de vraag om bij de telefooncel naar huis te bellen om door te geven waar ze waren. We hebben veel mensen gebelt met de mededeling dat hun Jan Peter Rob......Sloten was gepasseerd.
Ik vond het een unieke ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow, dat is zeker een unieke ervaring Nelly! Bedankt voor het 'delen'!

Het beste antwoord

Oh, er wordt zeker gedronken hoor. Om warm te blijven en omdat het zo gezellig is, wordt de Beerenburg vooral, goed geschonken. Het is geen sport waarbij de gemoederen hoog oplopen, men komt kijken om erbij te zijn en niet om persee een winnaar aan te moedigen of misstanden te zien, waarover je kwaad wordt. De sfeer is goed en dan vliegt de vlam niet zo gauw in de pan en vinden er misstanden door dronken mensen plaats.
Het zijn meestal echte schaatsliefhbbers en die komen niet om te randaleren. Er zal best wel eens iemand niet goed op drank reageren, maar die zal door anderen dan op zijn vingers getikt worden en niet de kans krijgen om door het lint te gaan. Een gemoedelijke sfeer alom zet niet snel aan tot misstanden en daar is het publiek ook niet naar.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Daar zal on getwijfeld ook in het verleden wel bij zijn gedronken, maar niet iedereen gaat zich met een paar borrels op ook misdragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben bij de voorlaatste elfstedentocht geweest met de winnaar Evert van Bentum .
Ik ging er met de gedachte heen !
De start bekijken in Leeuwarden en dan een cafè of een grote tent opzoeken met een hapje en drankje erbij en mooi verder kijken op een tv of een groot scherm .
Wij hebben 1.30 uur gelopen en kwamen een grote tent tegen maar die was gesloten en kwamen ook nog een cafè
tegen maar die was zo vol dat wij er niet meer bij konden .
En ook nog kwamen wij een vistent tegen en s `morgens om 6.00 uur is dat geen verstandig ontbijt voor mij .
En toen een verstandig besluit genomen en terug naar huis gegaan en het einde op de tv bekeken Met een lekkere warme kop koffie .
Maar als je er heen gaat en je neemt drank mee dan kun je wel gauw dronken worden maar je krijgt geen misstanden omdat er alleen maar liefhebbers zijn .
En voor mensen die gedonder willen schoppen is het veels te vroeg en veel te koud .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdens de laatste elfstedentocht in 1997 stond ik bij de start (daar heb ik geen drinkers gesport) en bij Bartelehiem.
In Bartelehiem stond een grote feesttent waar alcohol verkocht werd.
Je kon bier kopen, maar dat was niet echt populair, verder hadden ze beerenburg en chocolademelk met of zonder alcohol. Dus zeker dat er bij de Elfstedentocht gedronken wordt.

Wat betreft misstanden. De normale sportevenementen vinden op locaties plaats van maximaal een 500 vierkante meter (en dat is dan al ruim genomen). De elfsteden tocht bestrijkt iets meer kilometers, dus de bezoekersdichtheid per meter is een stuk lager, waardoor mensen zich ook minder snel aan anderen zullen ergeren.