De binnenkant nat maken met spiritus,aantrekken en even een tijdje aanhouden.
Natuurlijk wel doen als je rustig kan zitten en verder niets hoeft te doen of je moet met hoezen en al door de kamer gaan lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ze insmeren met ledervet..en ze even boven de verwarming leggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
naamlooss
12 jaar geleden
+1 Ook wel Leder Dressing genoemd.
Onderhoud van schaatsen
Vet leren schoenen niet te vaak in want dan wordt het leer te soepel en dan gaat de steun verloren. Het vet trekt niet alleen in de schoen, maar ook in het contrefort (= ‘hielkap’) en hiervoor geldt: hoe harder het contrefort, hoe meer steun.

Vaak heb je in het begin wel zere voeten of last van drukpunten op bepaalde plaatsen maar dit gaat bij leren schaatsen meestal vanzelf over.
Dit proces kan versneld door bijvoorbeeld de pijnlijke plaatsen in de schoen in te wrijven met spiritus, al dan niet aangelengd met water.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.inbalansalkmaar.nl/html/defaultX.asp?id=22
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hopelijk valt het leer van jouw schaatsen niet in de categorie oud stug leer, want ik las dat het heel moeilijk weer soepel te maken is. Je kan proberen het leer te bewerken met olie-achtige producten, echter is oud “dood” leer niet meer levendig te krijgen.
http://schoenmaker.com/is-oud-stug-leer-weer-soepel-te-maken
Er bestaat ook leerbalsem, leer plamuur gel of old-leather-softener maar ik weet niet of die erg prijzig zijn. Dan is leervet of olie misschien wel zo handig.