Waarom rijden schaatsers tegen de klok in?

Je zou denken dat met de klok mee logischer is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Schaatsen
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schaatsen is niet de enige sport waarbij je tegen de klok in gaat, bijv.: baanwielrennen, hardlopen (atletiek) en skeeleren.

Het beste antwoord

Omdat de meeste mensen rechts zijn is het makkelijker de bocht te nemen waarbij je je rechterbeen over je linker doet in plaats van andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een bocht naar links is voor rechtshandigen kennelijk wat gemakkelijker en toen die oude Germanen op hun botjes voor het eerst beentje over gingen hadden ze ook nog geen klok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ziet het bij alle baan sporten. Hardlopen, schaatsen, fietsen enz. Komt omdat men rechthandig is.
meer uitleg, zie link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag is al meerder keren langs gekomen. Hieronder het antwoord,dat ik al eerder gaf.

Ik heb ooit eens ergens gelezen(dus geen bron) dat het bij baansporten komt omdat je hart(meestal) in het midden van je borstkas zit,met de punt naar links en dat het daarom voor de atleten makkelijker loopt dan rechtsom, dit i.v.m. het zwaartepunt van je lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gebeurt bij elke sport waarbij op een ronde/ovale baan wordt gereden, gelopen enz.
Het is ook gewoon zo dat schaatsers eraan gewend zijn geraakt. Dus er zou dan ook wel heel veel geprotesteerd worden als er zou worden besloten om de andere kant op te rijden.

Maar hoe het écht ontstaan is weet denk ik niemand zeker.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar naar links de bocht maken vind denk ik elke schaatser (waaronder ook ik) wel fijner.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb nog ontdekt dat het misschien in 1908 zo is ontstaan omdat er dan met het sterkere rechterbeen vooral word afgezet en dat het minder sterke linkerbeen dat dan ondersteunt in de bocht.