Mijn vader deed wel eens met schaatsen een skibril op omdat hij zei dat anders misschien je ogen zouden kunnen bevriezen, wanneer gebeurt dat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Schaatsen
1.7K

Het beste antwoord

Bij temperaturen onder -15 graden kunnen je ogen bevriezen. Dit komt vaak voor bij deelnemers aan schaatstochten. Tijdens bijv. de Elfstedentocht staan er ook oogartsen bij de EHBO posten die je kunt raadplegen.
Door de kou knipper je minder vaak met je ogen, hierdoor zijn ze minder goed beschermd. Door extreme kou kan het vocht in de voorste oogkamer bevroren raken. Het zicht wordt wazig of slecht. In een beschutte en warme omgeving zullen de verschijnselen meestal binnen 24 uur verdwijnen. Is dit niet het geval, dan zal de arts een antibiotische zalf moeten voorschrijven. Het gevaar van bevriezing van ogen kan worden bestreden door een goede zonnebril, skibril of goggle op te zetten.

Toegevoegd na 42 seconden:
Met dank aan amc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als we een dezer jaren weer een Elfstedentocht krijgen, dan zul je dat fenomeen weer kunnen zien bij mensen die zo onvoorzichtig zijn om zonder bril te schaatsen. Bij bevriezing vormt zich op het oog een laagje ijs dat vaak de oogleden vastzet aan elkaar of aan het oog. Door warmte en rust kan dit ijslaagje vaak worden losgeweekt zonder het oog te beschadigen. Bij extreme vrieskou, zoals op de Noordpool, kan het oog wel beschadigen, vooral als er een voortdurende koude wind op de ogen staat. Meestal is dan een hoornvliestransplantatie nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zogenaamde oogvocht in en op je oog bevriest en daardoor kun je niet meer knipperen met je ogen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan makkelijk bij een redelijke snelheid, een onbeschermd gezicht en flink vriezend weer.