Tegenwoordig wordt veel gebruik gemaakt van kunststofsticks. De stick wordt grotendeels gemaakt uit een mal. Dit is de kern van een kunststofstick, maar de stick komt ruw uit zo´n mal. Na vele malen lakken en verf spuiten, krijgt de stick zijn gladde vorm. Een stick mag tussen de 340 gram en 794 gram wegen. Daarnaast moet de stick door een ring met een diameter van 5,10 cm kunnen worden gehaald.
Op de bovenste helft van de hockeystick wordt een stuk tape bevestigd. Dit dient om de grip te verbeteren.
De maximale toegestane kromming is sinds 2006 25 mm. Deze kromming is in de loop der jaren veranderd. Van oorsprong had de kromming onderaan de hockeystick een L-vorm. Deze heeft zich ontwikkeld tot een kwart naar cirkel, vervolgens een halve cirkel en tegenwoordig vertoont de krul een U-vorm. Het deel van de U dat omhoog komt, mag gemeten vanaf het grondvlak niet meer dan 10 centimeter zijn.

De eerste hockeysticks waren heel hard en onbuigzaam, omdat ze uit één stuk hout werden gemaakt. Veel houten sticks die we nu in Nederland gebruiken, worden tegenwoordig in India en Pakistan gemaakt. De duurste worden verstevigd door glasfiber, polyfiber, aramide en carbon.
Tot een paar jaar geleden werden er ook aluminium sticks verkocht, maar omdat bij een breuk van deze stick het afgebroken deel nog wel eens scherpe punten had, was dat nogal gevaarlijk. Daardoor zijn aluminium sticks omstreeks 1998 verboden.