Waardoor is autoracen zo intensief voor je spieren als je juist in een auto zit?

Wat ik eigenlijk hiermee wil vragen is ; er is nog geen formule 1 voor vrouwen (net als vrouwen elftal) omdat je daar heel sterk voor moet zijn . Mannen zijn sterker (over algemeen) dan vrouwen , alhoewel vrouwen beter tegen pijn weer kunnen .
Maar nou vraag ik mij dus waardoor af wat het een echte sport maakt zeg maar :)
Dus ter bevestiging : waardoor maakt dus dat er nog geen formule 1 is voor vrouwen , en is die mogelijkheid er in de toekomst , hoe zou dat kunnen ?

2 jaar geleden
in: Formule 1
2.1K
LeonardN
2 jaar geleden
"waardoor maakt dus dat er nog geen formule 1 is voor vrouwen"
Wat bedoel je hier precies mee?
Ben je bekend met de W-series?
Dat is inderdaad geen evenknie van de F1, aangezien de auto's mechanisch identiek zijn. Wat je je vooral moet bedenken is hoe duur de F1 is en hoe groot de kans is dat een F1 voor vrouwen dat geld binnenharkt.
LeonardN
2 jaar geleden
Dacht al dat ik niet zo lang geleden al hier wat over gezegd had:
https://www.startpagina.nl/v/sport/formule-1/vraag/696289/bestaat-formule-1-vrouwen/
Heb het idee dat ik behoorlijk mezelf herhaal, begrijp je iets niet van die reacties aldaar, of het antwoord/reacties hier?
Siri1995
2 jaar geleden
Ben niet bekend met de W-series nee …
Ik weet wel dat er een serie bestaat dat gaat over f1 vrouwen . Maar weet niet hoe die heet ofzo of waar die te vinden is . Ik ben sinds bijna twee jaar formule 1 fan , fan van Max Verstappen .
En wat ik bedoel met deze vraag is dat het mij wel leuk als er ook emancipatie in de formule 1 komt , net als bij bijna alle andere sporten :) ikzelf wil niet gaan rijden , zelfs een gewone auto lukt mij nog niet eens , maar vind het wel heel leuk om te zien .
tinus1969
2 jaar geleden
Je graag is nogal verward omdat je in je toelichting er van alles bijhaalt.
Heb je een link waaruit blijkt dat je je spieren gebruikt bij de formule 1? Voor zover ik weet heb je voor autorijden/racen vooral een heel goed concentratievermogen en extreem snelle reactiesnelheid nodig. Je wordt vziw ook niet lichamelijk maar geestelijk moe van autoracen.
Siri1995
2 jaar geleden
Nu is de vraag om dat andere te analyseren . En ik was benieuwd naar hoeveel kracht dat kost aangezien wat je de vorige keer uitlegde .
En was jij dan toevallig ook de gene die zei dat er een serie van is ? Zo ja , waar is dat te vinden die serie en hoe heet die :)
Siri1995
2 jaar geleden
Omdat ik niet gemixt bedoel hiermee maar gescheiden en dat zie je niet dat is dus nog niet geëmancipeerd
LeonardN
2 jaar geleden
@siri Nee je hebt een verkeerd beeld wat emancipatie is imo.
Voetbal heeft de sexen gescheiden. Er is een mannenklasse en een vrouwenklasse. Dat zegt dus juist; vrouwen kunnen eigenlijk niet meedoen met de sport omdat er geen enkele vrouw is die goed genoeg is om mee te doen met een top mannenteam.
F1 zegt: bij ons mogen vrouwen en mannen meedoen.
Omdat in de praktijk vrouwen dat zelden tot niet halen https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_female_Formula_One_drivers (5 stuks sinds 1950) is er een vrouwenklasse opgezet vergelijkbaar met GP2. Als een vrouw mee zou doen in de F1 zou dat in mijn ogen veel meer emancipatie voorstellen dan dat er een aparte F1 voor vrouwen wordt opgericht omdat blijkt dat vrouwen het toch nooit halen.
LeonardN
2 jaar geleden
"En was jij dan toevallig ook de gene die zei dat er een serie van is ? Zo ja , waar is dat te vinden die serie en hoe heet die :)" Ja dat was ik. Dat legde ik niet alleen toen uit. "
Je zal dus eerder raceklasses zien met identieke wagens ipv zelfgebouwde wagens in de F1. De W-series is dus meer een vrouwen equivalent van gp2 waarin ook alleen maar identieke auto's rijden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/W_Series
De W Series rijdt met mechanisch identieke auto's gebaseerd op de Tatuus T-318, gehomologeerd door de FIA om te gebruiken in de Formule 3.
" Maar OOK nu:
Ben je bekend met de W-series?
https://nl.wikipedia.org/wiki/W_Series
Siri1995
2 jaar geleden
Ben daar niet bekend mee nee ,
Maar ik moet ook zeggen dat ik niet veel begrijp van wat je zegt ? Te veel moeilijke woorden … sorry ……
LeonardN
2 jaar geleden
Geeft niks, gaan we er rustig nog een keer overheen.
Bedenk ook goed dat je in je vraag erg veel dingen door elkaar vraagt. Voor een volgende keer wellicht handig je te beperken tot 1 vraag. 1. Vrouwen mogen meedoen met de Formule 1, dat hebben ze ook al gedaan.
2. De W-series is een raceklasse die speciaal voor vrouwen is*. (niet 100% vergelijkbaar met de F1, want auto's zijn "gelijk")
3. Dat vrouwen niet vaak de F1 halen zal deels voortkomen uit het feit dat de F1 (of racesport in het algemeen) toch een fysieke sport is. G-krachten.
4. Dat er geen aparte F1 voor vrouwen is zal voortkomen uit het idee dat het niet voldoende oplevert (verder uitgelegd onder mijn antwoord in de reacties). *deels met de hoop dat vrouwen vanuit daar doorstromen naar de F1 of andere klasses die nu vooral door mannen gedomineerd worden.
LeonardN
2 jaar geleden
Mocht je een punt of meerdere nog niet snappen, geef dat dan aan. Dan kan hopelijk iemand anders hetzelfde (of juist iets anders) zeggen, zo dat je het wellicht wel begrijpt.

Antwoorden (2)

Dat vrouwen worden tegengewerkt, dat de W Series juist een blokkade zijn in plaats van een stimulans. ,,Dat is echt bullshit. Als er een vrouw was geweest die ­beter is dan Lewis Hamilton of een andere huidige coureur, dan had die allang in de Formule 1 gereden. Dus hebben vrouwen meer kansen nodig. Maar onderschat niet hoe moeilijk het is om Formule 1-coureur te worden. Het is de absolute wereldtop, daar zijn er maar twintig van. Hele hordes mannen hebben het ook niet gehaald.’’

Het is zelfs andersom: vanuit commercieel oogpunt is het bijzonder aantrekkelijk om de eerste vrouw in de Formule 1 sinds Lella Lombardi, die in 1975 en 1976 twaalf races reed, in je team te hebben. Reken maar dat daar aandacht voor is. Uit recent onderzoek blijkt bovendien dat 38 procent van de ruim 500 miljoen kijkers naar elke grand prix, vrouw is. ,,Iedereen beseft: een vrouw in de Formule 1 is kassa. Mensen blijven daarnaar zoeken. Maar ik denk echt dat uiteindelijk talent telt. Hoe fantastisch is het als je daar bent aanbeland, dat het om talent gaat?’’
2 jaar geleden
Siri1995
2 jaar geleden
Maar ik bedoel hiermee niet gemixt ?
Siri1995
2 jaar geleden
Maar nou heb ik nog altijd niet me antwoord op de vraag waarom het zo intensief is voor je spieren als je juist in een auto zit ?
LeonardN
2 jaar geleden
-min Geen antwoord op de vraag:
Waardoor is autoracen zo intensief voor je spieren als je juist in een auto zit?
Het stuur bewegen kost kracht (tegenwoordig minder sinds stuurbekrachtiging). Een auto die door een bocht heen gaat geeft G-krachten, als je daaraan toegeeft zal je hoofd draaien. Coureurs zijn dus steeds bezig deze kracht tegen te werken, dat kost enorm veel energie. De fysieke inspanning van een formule-1 coureur is dus niet in verhouding met een ritje over de A2 (althans dat is te hopen :D).

https://www.natuurkunde.nl/opdrachten/2991/hoeveel-g-kan-de-nek-van-max-verstappen-aan-exaktueel
"De nek van Max Verstappen is op het oog een gewone jongensnek. De verschijningsvorm is echter bedrieglijk want de nek van de formule-1 coureur is wel degelijk extra sterk. Hij moet namelijk krachtig genoeg zijn om gedurende een race van zo’n 90 minuten om te gaan met de druk tijdens het optrekken, remmen en het bochtenwerk. Die druk kan gedurende enkele seconden oplopen tot 4 a 5 G-krachten oftewel vier of vijfmaal het eigen lichaamsgewicht. Dat betekent dat de nek van Verstappen tientallen malen per wedstrijd een kracht van zo’n 25 kilo te verwerken krijgt: het gewicht van hoofd plus helm."

"Maar nou vraag ik mij dus waardoor af wat het een echte sport maakt zeg maar :)"
Je lijkt hierbij sowieso uit te gaan van een vernauwde definitie van wat sport is. (Maar ook in die vernauwde versie is F1 of racen dus een sport)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sport
"Een sport kan omschreven worden als een fysieke krachtmeting (bijvoorbeeld zwemmen), fysiek spel (bijvoorbeeld voetbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat op reglementaire wijze in competitieverband of recreatief gespeeld kan worden."

Eigenlijk pakt racen van elk van de bovengenoemde iets mee.

"Dus ter bevestiging : waardoor maakt dus dat er nog geen formule 1 is voor vrouwen , en is die mogelijkheid er in de toekomst , hoe zou dat kunnen ?"
Die vraag is wat vreemd. Een formule 1 voor is juist mogelijk (er is ook zoiets, een vrouwenelftal zeker). Wat lastiger blijkt is een vrouw die meedoet aan de reguliere F1 (want F1 sluit vrouwen NIET uit).
Het is niet onmogelijk dat vrouwen ooit weer mee zullen doen, maar bijna bij alle sporten waar fysieke inspanning en risico komt kijken zie je dat vrouwen vaak minder presteren.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_female_Formula_One_drivers
https://nl.wikipedia.org/wiki/W_Series
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_vrouwenvoetbalelftal
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Ik denk nu dat ik je verkeerd interpreteer omdat je het onhandig schrijft. "er is nog geen formule 1 voor vrouwen (net als vrouwen elftal)"
Ik lees dus:
er is nog geen formule 1 voor vrouwen (net als er GEEN vrouwen elftal is)
maar je bedoelt denk ik
er is nog geen formule 1 voor vrouwen (zoals er juist wel een vrouwenelftal is)
LeonardN
2 jaar geleden
Er is geen formule 1 (dus een racewedstrijd waarbij men veel in een auto kan/zal moeten investeren, anders dus dan de W-series, waarbij de auto bij ieder team zo goed als gelijk is) omdat vrouwenracen niet zoveel geld op zal brengen. Je zal dan denk ik in een vreemde spagaat komen waarbij je als team makkelijk kan winnen door er een hoop geld in de auto te pompen, maar dat er niet uit zal krijgen met prijzengeld omdat de uitzendrechten niet voldoende op zullen leveren.
ronron1212
2 jaar geleden
https://www.formule1.nl/nieuws/emancipatie-in-de-f1-er-stromen-steeds-meer-vrouwen-in-2/
LeonardN
2 jaar geleden
@ronron1212 Mooie link, wat wil je zeggen?
Siri1995
2 jaar geleden
En waarom brengt dat niet zoveel geld op dan ?
LeonardN
2 jaar geleden
@Siri1995 Omdat mensen in de regel enkel naar "het beste" kijken. Een sport brengt geld op door uitzendrechten.
De baas van de formule 1 gaat met grote omroepen wereldwijd om tafel zitten en kan een enorm bedrag vragen aan omroepen.
Omroepen betalen dat bedrag graag omdat ze weten dat veel mensen graag formule 1 kijken.
Als veel mensen kijken kunnen zij dat bedrag weer terugverdienen met reclame-inkomsten en kijkgeld(abonnementen). Mensen kijken amper naar de W-series, of GP2 of Formula 2.
Dus omroepen willen het amper. Hetzelfde geldt voor teams. Mercedes, Red Bull en Ferrari willen graag investeren in een winnend team, of iig een top 3 team, aangezien ze dat een hoop reclame geeft.
Maar een Formule 1 voor vrouwen zo gok ik en zij waarschijnlijk net zo, zal weinig bekijks trekken.
En aan de andere kant is er geen reden om een F1 voor vrouwen te starten omdat ze gewoon mee mogen doen met de reguliere F1.