Grand Prix is Frans en betekent Grote Prijs.
Rond 1894 begon men in Frankrijk met autoraces, waarbij men van stad naar stad reed. Rond 1907 werd de allereerste “Grand Prix” (grote prijs) georganiseerd. Er werd een belangrijke “formule” (regel) vastgesteld. De racewagens mochten maar een bepaald aantal kilo wegen en van een bepaalde grootte zijn. Al snel werden er races georganiseerd die men “Formula Libre” noemde, wat “vrije formule” betekent. De belangrijke regel van net gold niet meer in deze races.
In 1946 werd de FIA opgericht, die weer regels invoerde waar de raceauto's aan moesten voldoen. Zo kwam er een nieuwe "Formule", en werd er gesproken over "Formule 1".
Dus de Formule 1 komt eigenlijk voort uit de races, die werden gehouden onder de naam Grand Prix,
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
De juiste datum is 26 en 27 juni 1906.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Grand_Prix_van_Frankrijk_1906
AnnBoo8146
2 jaar geleden
Dank je wel, @SentWierda, voor je aanvulling.
Grand Prix betekent Grote Prijs en wordt gebruikt als algemene naam voor diverse sportevenementen, variërend van schaken tot wielrennen.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Een Engelstalige website maakt het cryptisch. The French Academy? In Nederland heet dít Académie Française.
tinus1969
2 jaar geleden
@SentWierda, de bron maakt duidelijk dat 'Grand Prix' een gebruikelijke benaming is voor allerlei sportevenementen. Dat was het punt. Ik snap ook niet waarom dat gemind wordt.
SentWierda
2 jaar geleden
@tinus1969. In de bron staat ook dat de oorsprong van de term -grand prix- in de cultuur ligt, de Franse cultuur. De sportterm -grand prix- is van redelijk recente datum.
De term -grand prix- heeft oorspronkelijk dus niets met sport te maken. De sportoorsprong is de autorace van Le Mans.