Bestaat er ook een formule 1 voor vrouwen?

Hiermee bedoel ik niet gemixt met vrouwen en mannen door elkaar in de formule 1, maar net als bij voetbal is er ook een vrouwen elftal. Dat is in alle sporten dacht ik wel zo. Bestaat dat bij het racen ook voor vrouwen tegenwoordig, of komt dat nog?

2 jaar geleden
in: Formule 1
1.5K
LeonardN
2 jaar geleden
Ik denk niet dat dat er snel of ooit zal komen. Formule 1 is enorm duur. Vrouwenautosport zal niet zo veel kijkers trekken, dus weinig reclame-inkomsten. Je zal dus eerder raceklasses zien met identieke wagens ipv zelfgebouwde wagens in de F1. De W-series is dus meer een vrouwen equivalent van gp2 waarin ook alleen maar identieke auto's rijden. https://nl.wikipedia.org/wiki/W_Series
De W Series rijdt met mechanisch identieke auto's gebaseerd op de Tatuus T-318, gehomologeerd door de FIA om te gebruiken in de Formule 3. https://nl.wikipedia.org/wiki/GP2_Series
Om het een perfecte training voor de Formule 1 te laten zijn, hebben alle teams in de GP2 een identiek chassis, identieke motoren en identieke banden. Ter vergelijk F1
https://nl.wikipedia.org/wiki/Formule_1#Constructeurs
Deze eis onderscheidt de Formule 1 van bijvoorbeeld de IndyCar Series waar chassis gekocht kunnen worden en de GP2 waar alle auto's aan elkaar gelijk dienen te zijn.
LeonardN
2 jaar geleden
@KeesWim Vrouwen mogen zover ik weet ook gewoon meedoen in de F1. Echter dat gebeurt niet, ook niet in de klasses die dienen als opstap naar de F1, vandaar de W-series. "Bij heel veel sporten is de man in het voordeel door grootte* en kracht"
Voor zover ik weet geldt dat ook in de racerij. Het is een enorme uitputtingsslag om meer dan een uur in een auto op maximale snelheid te rijden. (*gaat dus om kracht niet om grootte, je moet juist wat kleiner zijn voor F1-achtige auto's)
Ik gok dat we dus niet snel of ooit een F1 zullen zien met 50/50 man vrouw verdeling.
Naast kracht is er nog een andere biologische factor. Mannen nemen in de regel meer risico dan vrouwen. Dat zou ook weleens zijn weerslag kunnen hebben bij het inhalen in een bocht.

Antwoorden (1)

Er is wel een raceserie voor vrouwen, de W serie, maar een aparte formule 1 serie voor vrouwen.
Geen aparte formule één.
Toegevoegd op 12 mei 2021 10:10: tekst
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
De normale F1, by the way, is in principe gemengd. Reglementair gezien mógen vrouwen daar gewoon als coureur deelnemen. Echter is er tot op heden nog geen enkele vrouw doorgebroken.
LeonardN
2 jaar geleden
@Oze
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_female_Formula_One_drivers