Waarom hebben F1-banden geen profiel?

Weet iemand waarom F1 banden totaal geen profiel hebben?

Ik weet dat ze verschillende compounds en hardheden hebben, maar op Google zie ik nergens over een ‘profiel’.

Mij lijkt dat als je een zomer-profiel op zo’n band plaatst, deze toch de kans heeft om meer te koelen.

3 jaar geleden
in: Formule 1
4.7K

Antwoorden (2)

Banden met profiel worden nog steeds gebruikt, en zijn verplicht als de race begint achter de safety car vanwege zware regen (artikel 24.4l 2018 FIA reglement).

Banden met profiel werden in 1998 verplicht om het gripniveau te verminderen, en dus de auto's te vertragen tot veiligere snelheden. Hoewel de FIA erin slaagde om de mechanische grip voor de auto's te verminderen, haalden de teams, met hun technische talent, alle verloren grip terug met behulp van aerodynamica. Maar er was een neveneffect hiervan; zodra een auto in de buurt van de achterkant van een andere auto kwam, vertraagt het kielzog de inhalende auto doordat de aerodynamica verstoord wordt. Het gevolg was dat op elkaar jagen en proberen in te halen op topsnelheid niet meer interessant was en de voorkeursmethode om in te halen werd door pit-strategie door het gebruiken van verschillende brandstofbelastingen.
Dit maakte races extreem saai voor veel kijkers, die meer actie op het circuit verwachten, en geen zin hebben in het diepgaand bestuderen van de fijne kneepjes van de pit-strategie. Daarom besliste de FIA om slick-banden opnieuw in te voeren en de aerodynamica te regelen om de afhankelijkheid van aerodynamische grip te verminderen en de mechanische grip te vergroten. Banden met profiel worden nu nog alleen met regen gebruikt, en zijn verplicht als de race begint achter de safety car vanwege zware regen (artikel 24.4l 2018 FIA reglement). De intermediate banden (groen) voeren 25 liter per seconde af en zijn te gebruiken op een nat of opdrogend parcours en full wets (blauw) kunnen 60 liter per seconde afvoeren in de regen.
3 jaar geleden
Het proefiel van de banden draagt niet bij aan de koeling, maar alleen aan het beter rijden op nat wegdek. Op droogwegdek zijn profielbanden dus niet nodig.
Aanvulling: profiel vermindert wel de grip - dus meer profiel is minder snelheid.
Toegevoegd op 21 februari 2021 11:27: tekst