Wat is de functie van die geblokte randen langs een bocht in een race circuit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat zijn de kerbstones en die zijn vaak rood-wit. Coureurs gebruiken deze randen om de bochten optimaal aan te snijden, omdat ze er aan de binnenzijde overheen kunnen rijden.

Autocoureurs mikken hun ideale lijn (om de bocht zo snel mogelijk te nemen) zo krap mogelijk náást deze opvallend geblokte randen, de zgn. kerbstones. Zodra ze echt een stukje op de uit aparte blokken bestaande rand sturen, dan verliezen de wielen aan die kant een deel van hun grip. De opvallend geverfde blokken vormen een minder vlak wegdek en de banden stuiteren er dus met een gedeeltelijk verlies van grip een beetje overheen als de coureur er echt even op terechtkomt. Eén functie is dus markering. De coureur ziet en voelt dat hij net iets te ver gegaan is, met licht nadeel maar zonder ineens dwars te gaan en een crash te veroorzaken. Als het echt stevig regent zou de asfaltrand zelfs onzichtbaar kunnen worden, maar met die kerbstones kun je dan de rand nog redelijk opmerken. Er zijn ook circuits waar ze stiekem wél redelijk bruikbaar zijn, zodat je bij zo’n bocht goed merkt dat je dicht bij het gras bent zonder dat je er al veel nadeel van ondervindt. Deze circuits maken het voor het onderhoud zichzelf wel onnodig moeilijk, want het nut van kerbstones is in de meeste gevallen óók het terugdringen van het kapotrijden van de grasberm zelf. Als er geen kerbstones lagen, zouden de coureurs bij elke stuurfout naar de binnenzijde van de ideale lijn een stukje over het gras rollen. Het zou al na één race los zand zijn en daarna bij een regenbuitje modder. De modder zou zich over het wegdek verspreiden, en door het wegspoelen en daarna terugzuigen van het water langs de rand van het asfalt zou dat asfalt heel snel verbrokkelen. Nog los van steeds dieper wordende spoorvorming naast die rand. Kerbstones slijten niet zo snel, en bovendien kun je die na een race zonodig blok voor blok vervangen. Na elke paar races een stuk nieuw asfalt juist op het belangrijkste deel van een bocht waar je wél net overheen moet sturen is verraderlijker dan een geblokte stenen rand waar je het best net niet echt overheen moet mikken. In sommige gevallen worden er extra oneffenheden in de kerbstones verwerkt als iets te bruikbare blokkenbermen voor de coureurs iets te verleidelijk blijken te zijn. En net als de stenen goot langs een stoeprand bij jouw voordeur voeren de rij kerbstones het aan de iets lager liggende binnenbochtzijde het naar die lage kant afstromende regenwater af naar een put of een andere plek (zoals een poel) waar niet telkens de wielen van de racewagens er overheen komen. . Praktijkgeval uit Nederlandse bron toegevoegd in reactie. . Zie ook bron 3 Vanhover.com

Toegevoegd op 28 december 2019 05:02: bron, tekst
Bronnen:
https://sports.stackexchange.com/questions...
https://m.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/367984...
http://www.vanhover.com/pers/columns/de-ku...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100