Hoe komt het dat de V6, V8 en V10 motoren in de Formule 1 zo hoog klinken en de V6 niet?

Sinds dit jaar rijden de Formule 1 auto's met een V6 turbo motor.
Ze klinken niet meer zo hoog als de V8, V10 en V12 motoren.
Waarom klinken die motoren wel zo hoog en de V6 niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Formule 1
4K

Antwoorden (2)

Dat is een kwestie van frequentie.

De oude motoren draaiden op een maximum van 18.000 rpm (revoluties per minuut), en dat geeft een zeer hoog geluid. Daarnaast ook een hele hoge volume, maar vooral hoog in frequentie.

De nieuwe motoren mogen vanwege de nieuwe regulaties niet meer dan 15.000 rpm draaien. In de praktijk, vanwege de beperkingen in brandstofgebruik, draaien de meeste wagens niet harder dan 12.000 rpm, en dat geeft een veel lager (en minder luidruchtig) geluid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het max. toerental is omlaag gebracht. Is nu nog 15.000 omw./min en was 18.000 omw./min. De motoren hebben, dankzij de turbo, meer efficiënt vermogen bij leger toerental.
http://www.autofans.be/nieuws/racerij-f1/27525-f1-hoe-werken-de-nieuwe-16-v6-turbomotoren