Formule 1-wagens zijn gemaakt om op grandprixbanen te rijden – dus op wegen met veel bochten en korte rechte trajecten.

Een formule 1-wagen trekt makkelijk op tot 300 km/h, maar omdat de coureur wordt blootgesteld aan enorme g-krachten kan hij de bochten meestal niet met die snelheid nemen. In een bocht op de baan in Istanbul kan een coureur bijvoorbeeld te maken krijgen met 5,5 g in zeven seconden als hij de bocht neemt met 285 km/h. Op de rechte trajecten kan de snelheid wel weer oplopen tot 100 meter per seconde of nog meer – dus ruim 360 km/h. De tot nu toe hoogste snelheid is 372,6 km/h.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik zit MotoGP te kijken en laten ze nou net noemen dat er gemiddeld 170-180 gereden wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De maximumsnelheid ligt rond de 230 km/uur. Ter vergelijking, de hoogste behaalde snelheid in de motoGP is bijna 350 km/uur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar... Wat is de gemiddelde snelheid?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik las de vraag anders: wat is de maximum snelheid van een gemiddelde coureur. Als ik op zo'n ding stap is mijn gemiddelde snelheid 0 denk ik ;)