Wat is precies de rol van een testrijder bij de Formule 1 ? (zie uitleg)

Dat er wagens op het beoogde circuit getest moeten worden snap ik. Maar waarom een aparte testrijder en niet direct getest door degenen die de daadwerkelijke F1-race rijden ? Zij zullen de uiteindelijke prestatie toch moeten leveren ?

Toegevoegd na 6 dagen:
Dank allen voor de reacties. Ik ga de vraag sluiten, en jullie hebben allemaal de beste antwoorden :-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Formule 1
5.2K

Antwoorden (4)

om de wagen optimaal te krijgen voor de wedstrijden, moet er erg veel getest worden. de wedstrijdrijder zelf kan dit niet allemaal aan. zou een veel te grote belasting betekenen, vandaar dat er testrijders worden ingeschakeld.

de testrijders kunnen op deze manier weer ervaring opdoen voor het echte werk.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt helemaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank allebei voor jullie reactie ! Ja waar ik ook aan zat te denken is dat de 'onbekende' testrijder dan ook lichamelijk EN mentaal eigen op een lijn moet kunnen zitten met de daadwerkelijke wedstrijdcoureurs. Die moeten m.i. blindelings kunnen vertrouwen op en doorgaan met de resultaten van een eerdere testrijder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord! +1
Het grootste deel van jou vraag is hierboven al gegeven .
Maar een testrijden heeft nog een ander doel .
Als er een van de andere coureurs niet tijdelijk kan rijden vanwege een blessure dan valt de testrijder tijdelijk in .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet per definitie dat de testrijder ook daadwerkelijk het race-stoeltje overneemt wanneer een coureur uitvalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor enkele wedstrijden is het wel gebruikelijk .
Of er moet veel geld voor het stoeltje geboden worden voor die tijdelijke plaats .
Los van het ervaring op doen zijn er ook testrijders die gewoon heel goed in woorden om kunnen zetten wat er met de wagen in bepaalde situaties gebeurt. Dit is zeer waardevol voor de ingenieurs. Vaak zie je dat topteams wat ervaren coureurs in dienst heeft als testrijder.
Ook moeten deze coureurs vaak ellenlange tests doen met veel rondjes. Dit is 'killing' voor reguliere coureurs omdat ze dan onder het scherpst van de snede moeten presteren en daar is heel moeilijk vanaf te raken wanneer ze wederom in een wedstrijd- 'modus' moeten functioneren.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord!
Er zijn in mijn ogen 3 soorten testrijders.

1. Jonge, veelbelovende coureur die door te testen met Formule 1 auto's ervaring op kan doen voor het echte werk later in zijn carriere (bijvoorbeeld Oliver Turvey bij McLaren).
2. Oudere, ervaren coureurs die geen race-stoeltje hebben kunnen bemachtigen en op deze manier toch "in the picture" blijven (bijvoorbeeld Giancarlo Fisichella bij Ferrari).
3. Coureurs die een grote zak sponsorgeld meenemen om te mogen testen (bijvoorbeeld Dani Clos bij HRT F1).

Daarnaast is het testen van een Formule 1 auto erg intensief, er worden op testdagen regelmatig meer dan 100 ronden gereden. Door een testrijder te gebruiken in plaats van je coureurs, spaar je hiermee de coureurs voor de races waar de punten worden verdeeld.