Verliest een auto snelheid als hij een bocht door drift?

Dat hoor ik wel eens zeggen. En inderdaad als je de F1 bekijkt die auto's plakken in de bocht aan de weg.
Maar waarom drift men dan wél in de rally sport?
Of motorfietsen bij speedway?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Formule 1
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Driften op zand is heel anders dan driften op asfalt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan of je je gas inhoudt, loslaat of remt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)
Dat komt omdat ze de realiteit proberen na te bootsen...

Antwoorden (5)

Ja een auto verliest snelheid als het door een bocht drift. Een F1 wagen doet dit niet, plakt op de weg en probeert de bocht zo goed mogelijk te nemen om de meeste snelheid te behouden. Een normale auto kan dit niet zomaar omdat ze anders gebouwd zijn dan een F1 auto. Als een normale auto probeert om bochten te nemen zoals een F1 auto, dan vliegt het als het goed is uit de bocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt (volgens mij) aan het wegdek: F1 auto's rijden op asfalt terwijl rally auto's en speedway motors op gravel, zand of aarde rijden. Op losse ondergrond moet je harder remmen om niet te slippen waardoor veel tijd en snelheid verloren gaat. Door de bocht driften is dan sneller. Een rally auto drift dan ook niet op asfalt maar alleen op losse ondergronden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook op asfalt drift een rallywagen als de omstandigheden het toelaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt me een logische verklaring. Die losse ondergrond.
Als men dezelfde bocht zou nemen met een driftende auto en daarna met een auto die 'tegen het slippen aan' de hoek om gaat, zal de eerste sneller gaan. Het zal inderdaad te maken hebben met snelheid en tijd verlies.
Zal er trouwens duf uitzien een rally zonder driftende auto's.
Je kunt deze twee verschillende soorten voertuigen niet met elkaar vergelijken.

Een F1 heeft een achterwiel aandrijving, mocht deze gaan driften verliest de aangedreven as elk wegcontact waardoor er teveel snelheid wordt verloren.

Een rallyauto heeft voorwielaandrijving, door deze met een drift door de bocht heen te zetten betekent dat de voorwielen wel hun contact behouden en door met een hoge snelheid de bocht in te gaan breekt de auto aan de achterzijde uit, op deze wijze kunnen ze de bocht kleiner houden en met een hogere snelheid de bocht in en uit komen.

Speedway is met geen enkele andere motorsport te vergelijken, bij speedway heeft de voorband geen optimale grip en is het juist de drift die de motorfiets de bocht doorkrijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rallyauto kan zowel voor als achterwiel aandrijving hebben. Of alle 4.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4WD wordt in de gewone rallysport niet gebruikt vanwege het extra gewicht, dat is ook de reden waarom er door de top enkel met voorwiel aandrijving wordt gereden. Overigens ziet men in de rallysport een auto met achterwiel aandrijving ook niet spinnen.
Als een voorwerp(bv een auto) van richting veranderd dan moet daar energie voor verbruikt worden. die energie komt van de voorwaardse kracht naar de zijwaardse kracht. maar je hoeft niet van snelheid te veranderen, want je kan bv in de bocht gas bij geven anders gezegt meer energie 'toevoegen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is makkelijk voor te stellen dat daar waar banden warm worden, dit een teken is dat er energie "verdwijnt" via de banden.

Hard een bocht door of zelfs driften is een enorme energieverlies (dus snelheid).
Het is echter zo dat bijv. bij rally's expres gedrift wordt omdat de motor dan na de bocht niet opnieuw op toeren gebracht hoeft te worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij F1 wordt ook wel gedrift. (vroeger veel meer dan tegenwoordig). Het is echter zeer moeilijk om dit te doen.

Dit komt door de "happerige" eigenschap waarbij de grens tussen grip en geen grip een soort aan/uit schakelaar is.
Dit komt door de combinatieeigenschappen tussen banden/asfalt.