Hoe kan ik speelgoed op batterijen (4x1.5V XL) ombouwen tot adapter?

Mijn zoontje heeft een racebaantje en dat ding vreet batterijen. Er moeten 4 van die XL batterijen in van 1.5V. Nu heb ik een adapter erop aangesloten maar hij draait dan veel te langzaam. De adapter levert bij 1.5V (& 3V) 1000mA. Ik kan hem ook op 4.5-6-7.5-9 en 12V zetten. Is het nu 4x1.5V= 6V??? (adapter levert 800Ma bij 6V) Heb ik de goeie adapter of moet ik een zwaardere kopen, en waar moet deze dan aan voldoen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Vaak worden batterijen in serie geplaatst, bij 4 batterijen van 1,5 volt leveren die dan samen een werkspanning van 6 volt. Je kan dus inderdaad de adapter op 6 volt uitgangsspanning zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het werkt ! Bedankt !

Andere antwoorden (1)

4 grote batterijen staan inderdaad in serie om samen 6V te leveren.
Omdat het grote batterijen zijn kunnen ze ook veel stroom leveren die de racebaan kennelijk nodig heeft.
Als de adapter op 6V ingesteld wordt en je merkt dat 1 auto veel sneller kan rijden dan twee auto's tegelijk dan wijst dat erop dat de 800mA nog aan de lage kant is voor de racebaan.
Probeer dan een zwaardere 6V adapter te vinden.
Je kunt ook overwegen om een oplaadbare modelbouwaccu te gebruiken, deze kun je dan weer met de adapter opladen als hij leeg is.