Het wordt al als extra keus aangeboden bij een aantal basisscholen. Maar als echt schoolvak dat lijkt me niet nodig. Daar zie ik de toevoegde waarde niet van in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als vak, nee, de tijd die een leerling werkelijk aan lessen besteedt, is te kostbaar om aan schaken te besteden. Het is dan toch altijd het vak Schaken in plaats van iets anders, ook als Schaken een keuzevak is.

Maar een vanuit school georganiseerde schaakclub is natuurlijk wél een goed idee, want het is ook weer niet zo dat het nutteloos is om te leren schaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat heeft zeker geen toegevoegde waarde.
Ik weet wel dat er soms op scholen schaaktoernooien worden gehouden, dat is weer wel leuk. Maar als vak.....nee zou ik niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het lijkt mij ook niet veel toegevoegde waarde hebben.

Wij hadden destijds de keuze op de basisschool om een schaakcursus te volgen. Deze werd na schooltijd gegeven en een groot aantal leerlingen heeft zich ingeschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als vak niet,
wel vind ik het een goeie toevoeging aan het onderwijs.

Kinderen die wat verder zijn dan anderen hebben zo iets te doen. Autisten kunnen er veel plezier in hebben en zo makkelijker contact leggen met medeleerlingen.

Aan de andere kans is het voor AD(H)D-ers bijna onmogelijk een potje uit te zitten.
Wel is het daardoor makkelijker op jonge leeftijd de diagnose ADD te maken. Ik kon als kind nooit goed schaken, na 15 tot 30 minuten lukte het me niet meer over zetten na te denken. Dit ondanks een hoog IQ en wiskundig inzicht. Rond mijn 25ste kwam ik er pas achter dat dat ADD was. (via een psychotherapeut)
Als ik dat eerder had geweten had me dat in mijn schooltijd zeer kunnen helpen.

Ook leert schaken je op een bepaalde manier denken, ik dacht in patronen.
Daar kan je later ook wat aan hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich kun je wel wat aan schaken hebben natuurlijk, maar het blijft niets meer dan een (denk)sport en die krijgen over het algemeen geen eigen vak in het onderwijs.
Daarnaast is het wel erg eenzijdig en of veel mensen met het schaken op zich iets kunnen worden betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee er is al te weinig tijd op school om de basisvakken goed te onderwijzen dan zou ikzelf meer aan rummikuppen of scrabble denken dan krijgen de kids (die dat missen) misschien wat meer taal en reken inzicht.
Natuurlijk is het algemene ontwikkeling wel goed als de ze de cursus schaken buiten schooltijd volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee natuurlijk niet, schaken is hartstikke leuk in je vrije tijd maar als vak op school heeft het geen nut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach joh, laten we dan ook meteen mens-erger-je-niet, twister, tikkertje, zakdoekje leggen, monopoly, tetris, super mario, etc. als schoolvakken aanbieden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de Leonardo basis scholen wordt dat al als vak gegeven.
Mijn ervaring is dat kinderen daar behalve schaken niet veel van leren. Het gene dat juist goed is aan de vakken op de basis school is dat het de algemene en basis kennis van de kinderen vordert, dat is bij schaken niet het geval.
Shaken moet gewoon een leuke hobby blijven.
Als kinderen het echt zo leuk vinden kunnen ze altijd nog op een schaak club.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het wel, want dmv schaken train je je hersens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schaken is een best complexe denk-sport
als vak zou het misschien best een goed plan zijn
dit aan te bieden.
maar dan wel als proef. en kijken, wat de toegevoegde waarde is op den duur.
maken leerlingen hun andere stof beter?
presteren ze an sich beter?