Nee, het is geen handicap. ELO, of rating, is een eenheid voor je speelsterkte. Het wordt bepaald aan de hand van je gespeelde partijen. Als je wint van iemand krijg je ELO-punten, als je verliest van iemand verlies je ze.

Mocht je met een lage rating winnen van iemand met een hoge rating, krijg je uiteraard meer punten dan andersom.

Op die manier kun je van tevoren een inschatting maken van iemand sterkte. Je ELO verandert wel na elk partij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Even antwoorden op de vraag bij de reactie hoe de berekening precies werkt. Op onderstaande link kan je meerinfo krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De hoeveelheid punten die je krijgt bij winst en verliest bij verlies hangt af van hoe sterk (en dus hoeveel punten) je zelf bent en hoe sterk je tegenstander is. Als je wint van een speler met een veel hogere rating krijg je meer punten en verliest die ander meer dan wanneer je beide een vergelijkbare rating hebt.

Om dit systeem te laten werken heb je dus een start rating nodig en de eerste paar spellen zullen dus niet een goede representatie zijn van het daadwerkelijke speel niveau. Over langere perioden echter geeft het een goed genoeg beeld van hoe goed iemand is in vergelijking met de andere spelers.