Hoe heet dat spelletje waarbij je tin smelt?

We deden toen ik nog klein was elk nieuwjaar een spelletje. We smolten wat tin in een pannetje boven een warmtebron (ik weet wel niet meer welke, maar stond op tafel). En dan gooiden we die gesmolten tin in een emmer. We keken welke vorm die ongeveer had (bv hond, huis...) en dan was er een boekje waarin je die vorm kon opzoeken. En dat was dan de voorspelling van je toekomst.
Moet ergens in de jaren 60 geweest zijn, mssch ook nog begin seventies Iemand een idee welk spelletje dit was?

4 maanden geleden

Antwoorden (1)

Molybdomantie wordt deze techniek genoemd. Het gebeurde met tin of met lood. Een oudejaarsavondtraditie die bekend is als tinanvalanta in Finland, bleigießen in Duitsland en Oostenrijk, kurşun dökme in Turkije en lití olova in Tsjechië. Iemand giet gesmolten lood of tin in een kom gevuld met water. Op basis van de vorm van het gestolde metaal worden profetieën gemaakt voor het komende jaar.

Omdat het inademen van damp van lood of tin slecht is voor de gezondheid is de verkoop ervan in 2018 aan banden gelegd. Er wordt aanbevolen om het te vervangen door bijenwas.
Amadea
4 maanden geleden
Antoni
4 maanden geleden
In het Nederlands heet(te) het spelletje dus 'gewoon' tin gieten of lood gieten? Of iets anders?
Amadea
4 maanden geleden
Een Nederlandse naam kan ik er niet voor vinden. Het lijkt mij eigenlijk niet een spel dat (ooit) in Nederland gespeeld werd. Vraagsteller is Belgische, maar zij heeft misschien roots in Finland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland of Turkije? De naam die zij het spel gaven is afhankelijk van waar de familie het vandaan had.