Wat zijn de spelregels van een kaartspel waarbij je 25-50-75 of 100 pnt moet scoren om op 0 te komen?

Er was een kaartspel (vrienden noemden het anita) en daarbij moest je zo snel mogelijk uit proberen te komen óf exact 25, 50, 75 of 100 punten scoren om weer op 0 uit te komen maar ik weet totaal niet meer hoe je het spel verder speelt. Herkent iemand dit spel? Zo ja, hoe speel je het en hoe het het officieel? Op 'Anita' vind ik geen spelregels

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

Misschien bedoel je (een variant op) Miesjelen.

Spelcomponenten
- Een pak speelkaarten van 32 kaarten (7 t/m aas)
- Pen en papier voor het bijhouden van de score

Doel van het spel
Ieder speler begint met 25 punten. Doel van het spel is om door zoveel mogelijk slagen te halen die punten omlaag te krijgen. Winnaar is de speler die het eerst precies op nul uitkomt.
Als iemand na het krijgen van de nieuwe kaarten vijf kaarten van de zelfde kleur in zijn hand heeft legt de speler deze open voor zich op tafel. Dit wordt een Valsje (valse) Miesjel genoemd. In dit geval krijgt deze speler automatisch 5 punten aftrek van zijn totaal. De overige spelers die niet gepast hebben krijgen 5 punten bij hun score opgeteld. Deze ronde wordt verder niet gespeeld.
Zijn de vijf kaarten troeven dan wordt dit een Troeve (troeven) Miesjel genoemd. In dit geval krijgt de speler 10 punten aftrek van zijn totaalscore, de overige spelers krijgen 5 bij hun score opgeteld.
Je bent niet verplicht om een Miesjel open voor je neer te leggen. Je mag ook gewoon besluiten te spelen. Aangezien je precies op nul uit moet komen is het als je een heel lage score hebt (bijvoorbeeld 5) niet zo slim om een Troeve Miesjel uit te spelen. In dat geval sta je namelijk gewoon weer op 5 punten (5 – 10 = -5 -> 5 punten) sta je op 1 dan eindig je op 9. In zulke gevallen is het slimmer om gewoon te spelen en proberen het benodigde aantal
slagen te halen om op nul uit te komen.

Bij gebrek aan ruimte staat de rest van de uitleg hier:
https://www.ff-leesclub.nl/forum/viewtopic.php?t=1355