Hoe zijn de spelregels van het knikkeren?

Schijnt dat het NK Knikkeren heeft plaatsgevonden. Vroeger heb ik ook geknikkerd, maar ik kan me niet meer herinneren wat de spelregels zijn. Weet iemand die?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

De spelregels zullen wel niet vaststaand zijn.
Maar zo deden wij het 55 jaar geleden::

Je sprak eerst af met hoeveel knikkers je speelde. Kalkknikkers waren een halve knikker. Een ui was 2, en je had vijfjes en tientjes.

Ik weet niet meer hoe werd bepaald wie zou beginnen.

Verder was er een ""meet"" d.i. een startlijn, en een putje.
Wij legden de knikker op de wijsvinger en schoten hem dan met de duim weg.
Wie de laatste knikker in de put kreeg, mocht ze allemaal hebben.

Er werd geknikkerd als het Knikkertijd was. Of dat voor of na touwspringtijd, tollentijd of ballentijd was, volgens mij vrij vroeg in het voorjaar.

Ik heb onlangs hier in het dorp kinderen gezien die de knikker vanaf de straat met de wijsvinger vooruit schoven. De wijsvinger vanaf de duim als een katapult te lanceren.

Toen ik 11 was beheerste ik het knikkeren heel goed en bezat een grote hoeveelheid knikkers toen de knikkertijd was afgelopen. Het jaar erna vond ik er niks meer aan, jammer, maar toen waren mijn broers er goed mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan je eigen regels maken.
Zelf bepalen met hoeveel knikkers je knikkert en dan wie de laatste er in heeft of wie de meeste er in heeft.
Als je er 1 in hebt je nog een keer mag of niet!
Je kan nog inzetten opdat jij wint! dus met of zonder inzet.
En ga zo maar door!

Hieronder nog wat info over knikkeren en de regels!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De spelregels van knikkeren zijn streekgebonden, per school verschillend en elke generatie veranderen ze ook weer. Ik knikkerde vroeger heel anders dan mijn kinderen nu. Er is in ieder geval één basisregel: wie alle knikkers in het potje weet te krijgen heeft gewonnen!
(of zou dat ook al veranderd zijn?)