Hoe heet dit spel en wat zijn de spelregels?

De kinderen kregen dit spel van de buurman, wij kennen dd spelregels niet precies en kunnen niet achter de naam van het spel komen...
Ik krijg de foto niet ge upload, het is vierkant mer in een kruisvorm gaatjes waar knikkers ingaan, in het midden blijft een gaatje over waardoor er ruimte lijkt om te 'slaan'
Soort van halma maar dan voor 4 spekers en geen kleurensysteem (volgt u het nog? ;) )

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry voor de typefouten, tablet uit de vorige eeuw ;)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9.9K

Antwoorden (2)

Het spel heet solitaire.
En is inderdaad een soort halma, maar voor één persoon (niet vier).
De bedoeling is dat je maar één knikker overhoudt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Eigenlijk meer een soort dam-spel.
Je slaat telkens een knikker weg door er met een andere knikker overheen te springen.
De clou is dus om maar één knikker over te houden.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie! De puzzel is onze kinderen te moeilijk, ze maken hun eigen variant. Maar voor tijdens kinderbedtijd een leuke bezigheid ;)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Reddie De bedoeling is dat je één knikker overhoudt in het midden waar in het begin geen knikker lag.
Dat is de clou.
Het heet "solitaire" en de spelregels zijn simpel.
Het is een spel voor 1 speler.
Je moet steeds over een knikker heen 'slaan' net als met dammen en de knikker waar je overheen gaat is dus gewonnen en haal je binnen. maar de truc is dat je met één knikker moet eindigen. Het is lang geleden dat het populair/in was.
Ik kende iemand met een glazen versie, ook leuk om op de tafel/kast te hebben.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je moet met één knikker eindigen in het kidden, waar aan het begin geen knikker ligt.

Toegevoegd na 4 minuten:
in het MIDDEN
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie! De puzzel is onze kinderen te moeilijk, ze maken hun eigen variant. Maar voor tijdens kinderbedtijd een leuke bezigheid ;)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@maaikuh Graag gedaan!
Klopt, het is een pittige puzzel, zelfs als je het weet / kunt, lukt het lang niet altijd. Een variant?
Oké een gokje: verplicht eindigen met 2.knikkers? :P