Is het kaartspel bridgen echt zo moeilijk om te leren ?

Ik kijk wel eens over de schouder mee als kennissen bridgen en vraag dan "leg eens uit". Maar dan hoor ik vaak "dat is niet zo maar uit te leggen; ga maar een cursus volgen". Dat ontmoedigt me dan. Maar is dat echt nodig? zo moeilijk kan het toch niet zijn ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.4K

Het beste antwoord

Bridgen is idd. moeilijk omdat het héél veel regels en afspraken kent; en ook die afspraken kunnen verschillen (per biedsysteem). Zelfs de telling is --soms ook voor spelers-- ondoorgrondelijk. Toch kun je het leren, beginnend met héél eenvoudige regels (natuurlijk biedsysteem). En wanneer je dat doet met andere beginners, dan is het een prachtig spel, waar je langzaam in groeit. Het bijzondere aan bridgen is het voorspel: het bieden. Door subtiele biedingen (streng protocol gebonden) kun je je partner laten weten hoeveel slagen jij denkt te kunnen maken. Dit bieden gaat door tot drie opvolgende spelers het antwoord 'pas' geven. Het hoogste (en laatste) bod bepaalt welke van de twee partijen het spel speelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De spelregels zijn vrij ingewikkeld, maar het moeilijkst te leren is het samenwerken met je bridgepartner en het bepalen van de juiste strategie.. Daar heb je wel een paar jaar voor nodig..
Daarom hebben veel geoefende spelers geen geduld om het uit te leggen aan een leek, denk ik..

Toegevoegd na 10 minuten:
Heb je de spelregels al eens bekeken? Dan kan je wellicht inschatten of het voor jou moeilijk te leren is, of niet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bridge is een spannend kaartspel. Niet zo maar een kaartspel als klaverjassen, toepen of hartenjagen; bridge gaat verder. Het wordt gespeeld met alle 52 kaarten uit het kaartspel. En bridge is heel afwisselend, want elk spel is weer anders. Bridge speel je samen met een partner en het is daarom een gezellige en sociale sport, waarbij je veel mensen ontmoet. Je kunt het overal, altijd en tegen iedereen spelen, want miljoenen mensen in en buiten Nederland kunnen bridgen.

Bridge is veel plezier en ontspanning, waarbij de grijze massa in je hoofd aan het werk wordt gezet. Toch is bridge niet echt moeilijk te leren. Leeftijd speelt geen enkele rol en het wordt door heel veel verschillende mensen gespeeld. Dus echt niet alleen door superintelligente mensen. Bridge is een uitdaging. Topbridgers vinden bridge bijna verslavend, omdat analyseren, psychologisch inzicht, concentratie en kansberekening ook een rol spelen.

Bridge kun je bijvoorbeeld leren door samen met andere geïnteresseerden een groepje te vormen en onder leiding van een enthousiaste leraar de eerste beginselen van bridge te leren. Of als vervolg op het minibridge.