waar is kolonisten van catan het goedkoopste?

hoi,

na een tijdje het basisspel van kolonisten van catan te hebben gespeeld willen we nu een uitbreiding kopen.
omdat het hele spel vernieuwd is willen we alles nieuw kopen.

via de duitse amazon kost het spel al snel 30% minder dan in nederland,
het nadeel is dan dat alles wel in het duits is.
Weet iemand of er in nederland ook manieren zijn om aan de spellen te komen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K
tinus1969
8 jaar geleden
Is het een probleem dat het Duits is?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
handleiding is altijd wel makkelijk,
of voor mensen die het spel niet kennen zijn de ontwikkelingkaarten (actiekaarten met beschrijfing) in het duits niet heel begrijpbaar lijkt me
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
misschien kun je een nederlandse uitbreiding goekoop vinden op marktplaats. Of je hangt een advertentie in een supermarkt of op je locale online krant. Het allergoedkoopste is de uitbreiding vragen voor je verjaardag of voor de kerst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
marktplaats staan vooral oude versies op. en adverteties in de supermarkt en krant kosten meestal ook geld...

Antwoorden (1)

Spellen hebben in Nederland een vaste verkoopprijs. Met uitbreidingen kun je heel soms geluk hebben dat het om een niet meer courante scenario-uitbreiding gaat (zoals Action ze een aantal jaren geleden verkocht), maar het basisspel blijft dezelfde prijs.
Dat het in Duitsland zo veel goedkoper is, heeft eigenlijk de zelfde reden als dat boeken en tijdschriften in Duitsland goedkoper zijn : de oplage binnen het taalgebied is vele malen groter, en dat drukt de kosten.

Het goedkoopst kun je het spel op de kop tikken in het gebruikt-circuit, dus in een tweedehandswinkel, op een rommelmarkt of via Marktplaats. Je moet dan alleen een beetje geluk hebben ; het is daar natuurlijk niet altijd (of eigenlijk maar zelden) voorradig. De tweedehands markt is wel klein ; wie Catan heeft, gebruikt / speelt het ook. Het wordt dus maar weinig aangeboden. Wel is dat een indicatie dat het spel zijn investering dubbel en dwars waard is. Voor niks gaat nu eenmaal de zon op.