Wat is de beste tactiek bij het Kolonisten van Catan Kaartspel?

Ik blijf maar verliezen van m'n vriendin met het kaartspel, ik doe dus iets niet goed.. En het begint me nu toch te frustreren haha..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.2K

Antwoorden (3)

Het kaartspel voor 2 personen?

De eerste stap naar overwinning: het eerste deel van het spel elke beurt 2 stoffen inleveren om een kaart te mogen uitzoeken. Ik weet de Nederlandse namen van de kaarten niet, maar die waarmee je zelf mag uitkiezen welk landschap je aan je dorp krijgt, is een van de beste kaarten. Zorg dat je die elke keer in handen hebt als je een dorp bouwt. Dan kies je voor nuttige landschappen: in het begin hout en baksteen, als je daar genoeg van hebt ijzererts, graan en schaap. Als het mogelijk is, zorg dat je nieuwe landschappen matchen met het landschap ernaast.
Ook is het handig om te kijken naar het dobbelsteen-getal op de landschappen, zorg dat je zoveel mogelijk dezelfde getallen hebt. Dan kan je later, als je de alchemist-kaart uitzoekt, in 1 beurt een heleboel grondstoffen tegelijk krijgen.

Daarna en tegelijkertijd zorg je dat je de kaarten in handen krijgt die de opbrengst van je landschappen verdubbelen, die leg je dan neer tussen die 2 matchende landschappen, waardoor je meteen 2 landschappen hebt die dubbel krijgen ipv 1.

Als je deze twee dingen doet, heb je al een heel sterke basis.

Daarna en tegelijkertijd zorg je dat je vaak de alchemist-kaart kan uitzoeken, zodat je getallen kan 'gooien' die nuttig uitkomen voor je.

Zorg tegelijkertijd ook dat je zoveel mogelijk dorpen kan bouwen, des te meer grondstoffen krijg je. Ga nog niet steden of andere dingen kopen, die leveren in het begin een stuk minder op dan bovenstaande dingen.

Wedden dat jij volgende keer wint? (Tenzij zij net zo'n goede tactiek heeft natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad zorgen dat je de verkenner hebt en dan zo snel mogelijk dorpen bouwen zodat je grondstoffen binnenkrijgt. Daarna zorg je dat je de grootste riddermacht en de handelsmacht krijgt door sterke ridders en havens te kopen.
Ondertussen zorg je ook nog dat je de vuurduivel krijgt, kun je je vriendin dwarszitten.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe vaker je het speelt, hoe handiger je wordt. Kun je niet valsspelen?