wat is het verschil tussen algemeen fond en kans bij monopoly?

ik weet dat het allebij over geld gaat maar wat is het verschil nu eigenlijk

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.6K

Antwoorden (2)

Als ik mij goed herriner krijg je bij kans meer geld uitgekeerd of moet je meer betalen als je pech hebt dan bij algemeen fonds. Verder is er geen echt verschil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De teksten op de Algemeen Fondskaarten zijn:
U erft, U ontvangt rente, Vergissing van de bank in uw voordeel, Ga terug naar Dorpsstraat, Ga direct naar de gevangenis, U bent jarig en ontvangt van elke deelnemer, U hebt een prijs gewonnen, Betaal uw doktersrekening, Betaal het ziekenhuis, Betaal uw verzekeringspremie, Door effectenverkoop ontvangt u, Verlaat de gevangenis zonder te betalen, Restitutie inkomstenbelasting, Lijfrente vervalt dus u ontvangt, Ga verder naar Start, Betaal boete of neem een Kanskaart.

De laatste optie biedt de speler een keuzemogelijkheid die van strategisch belang is. In het begin van het spel kan men de kanskaart nemen; in de latere fase van het spel wordt dit ongunstig, vanwege de kanskaarten die de speler zwaar belasten als hij huizen of hotels heeft neergezet.

De teksten op de Kanskaarten zijn:
Boete voor te snel rijden, Betaal schoolgeld, Ga verder naar Barteljorisstraat en als u langs Start komt ontvangt u, Reis naar station West en als u langs Start komt ontvangt u, Ga verder naar Start, Ga 3 plaatsen terug, Ga direct naar de gevangenis, Ga verder naar de Herestraat en als u langs Start komt ontvangt u, De bank betaalt u dividend, Verlaat de gevangenis zonder te betalen, Repareer uw gebouwen en betaal voor elk huis en hotel, Aanslag straatgeld voor elk huis en hotel, Bouwverzekering vervalt en u moet betalen, Boete wegens dronkenschap, Ga verder naar Kalverstraat, U hebt een puzzel gewonnen en ontvangt.

Het Algemeen Fonds heeft zodoende voor iedereen gedurende het hele spel dezelfde consequenties, terwijl de Kans een enorm verschil in bedragen uit kan maken zodra er huizen en hotels geplaatst zijn.
Amadea