Wie kan mij iets vertellen over hoe het spel mornington crescent gespeeld kan worden?

Er zijn een heleboel regels en ik weet dat de bedoeling is om via verschillende stations bij het eindpunt mornington crescent uit te komen. Het is een moeilijk spel met allerlei vage of niet vage regels. En er zijn allerlei variaties op mogelijk. Zoals dorpen in bijvoorbeeld Drenthe waarbij het eindstation Smilde o.i.d is of theaters waarbij het eindstation theater Pepijn is of iets anders. Het spel komt uit de BBC Radio 4 comedy panel show I'm Sorry I Haven't a Clue.

Ik zou graag een beetje inzicht krijgen in hoe het spel gespeeld dient te worden.
Alhoewel :

"You don't talk about Mornington Crescent. The rules are very complex and subject to addition at very little notice. If you try to give a quick run down, you're only going to confuse people" aldus een site.

Maar aangezien ik me daar even niks van aantrek stel ik toch de vraag hier ;).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Er is wel iets te vertellen over de spelregels van Mornington Crescent, maar dat zal altijd onzin zijn.

Mornington Crescent is geen spel, maar het is een parodie op een spel. Misschien is het goed om eens uit te zoeken wanneer het op BBC-4 radio wordt uitgezonden, want dan zul je er snel achterkomen dat het allemaal grappenmakerij is. Je kunt het een beetje vergelijken met de Mike & Thomas show, waar expres vals wordt gespeeld, met de spelregels wordt gesjoemeld, of opeens tijdens het spelletje worden veranderd en ook de puntentelling altijd een grote chaos is. Het is dus juist de bedoeling dat niemand er meer een touw aan vast kan knopen. Dat jij en ik het dus ook niet snappen is juist de bedoeling, en als we het wel zouden snappen, zou het waarschijnlijk niet leuk zijn.

Hier een stukje uit de wiki, waar ook een nederlandse variant wordt besproken:

"Mornington Crescent - een onbegrijpelijk spel uit het Britse radioprogramma I'm sorry I haven't a clue, dat gebaseerd lijkt op het netwerk van de Londense metro. Deelnemers noemen om beurten een halte van de metro op; ondertussen beraden ze zich over mogelijke strategieën en tactieken (die dus niet bestaan). De winnaar is degene die als eerste de halte Mornington Crescent vermeldt.

Stiften - een kaartspel uit de Jiskefetserie Debiteuren Crediteuren. In dit onbegrijpelijke kaartspel waarin opeens een 2 een 3 wordt en de liquide inleg per beurt verdubbelt, moet Jos een meester zijn. Hij 'legt het spel uit' aan Edgar. Storm zegt er bedreven in te zijn geworden tijdens zijn jaren bij de commando's."

En hier een link waar wordt verteld van welk programma het spelletje Mornington Crescent deel van uitmaakt:
"I'm Sorry I Haven't a Clue".
http://nl.wikipedia.org/wiki/I%27m_Sorry_I_Haven%27t_a_Clue

Daar kun je ook lezen dat er nu ook weer een nieuw "spelletje" in zit, dat heet "Bordo". Dat spelletje is nooit afgelopen, en is een mix van schaken, mikado, stratego en monopoly! :-)