De eerste legpuzzel is omstreeks 1760 gemaakt door John Spilsbury, een Londense mapmaker.

It is generally agreed that the first jigsaw puzzle was produced around 1760 by John Spilsbury, a London engraver and mapmaker. Spilsbury mounted one of his maps on a sheet of hardwood and cut around the borders of the countries using a fine-bladed marquetry saw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De eerste legpuzzel werd rond 1760 gemaakt door de Engelsman John Spilsbury, een graveerder en cartograaf uit Londen. Hij plakte op een dag een van zijn kaarten op een houten plaat en zaagde die in stukken zodat een kind hem weer in elkaar kon zetten. Hij ontdekte hiermee ook een gat in de markt en maakte hiervoor zijn eerste 8 verschillende legpuzzels van de kaarten van Azie, Afrika, Engeland, Amerika, Schotland en Ierland, een wereldkaart en een kaart van Europa.

Zijn idee sloeg aan en tot 1820 werden zijn puzzels vooral gebruikt als lesmateriaal op scholen.

Rond 1880 werd de produktie van de legpuzzel fijner dankzij het werken met fijnere zagen. De thema's veranderden en vermeerderden en de puzzels werden naast educatief ook als ontspannend gewaardeerd.

Vanaf het eind van de 19e eeuw gebruikte men steeds meer karton om legpuzzels van te maken. Legpuzzels zijn vanaf het begin zeer populair geweest en men ruilde ze ook onderling met andere puzzelaars.