Welke soorten knikkers zijn er?

Mijn neefje van 7 had het over kalebassen, keizers en van alles en nog wat. Wat voor benamingen zijn er nou voor de knikkers. Als het kan van klein naar groot.

Zijn er ook nog verschillende "gradaties", een gewoontje was ook weer minder "waard" dan een "olie".

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
74.2K

Het beste antwoord

Deze benamingen veranderen nog sneller dan het weer, zijn per streek of zelfs per school in 1 dorp verschillend, hoor regelmatig discussies hier achter mijn huis waar een knikkerputje zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens. Knikkeren werkt overal weer net even anders. Bij ons knikkeren ze zelfs zonder putje.

Andere antwoorden (10)

terugdenkend...

eentjes, olie, (...) bonk ... knots...superknots....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken ze nog als bonk en superbonk en eentjes ... pfoeh lang geleden hahahahaha :-p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even terugdenkend....: Een Kalkedot!

Dan was het ineens weer knikkertijd. Je had diverse soorten knikkers, zoals de grote bonken, lodders of kleine uppies. Een bonk was tien uppies waard en er was een levendige ruilhandel, waarbij ruilen vaak huilen betekende. De knikkers werden in de “pot” gerold, een met de vinger getrokken gleuf tussen twee straattegels. Wie de laatste knikker in de pot gooide mocht alles houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Knikker, bam, reuzebam, en reuze-reuzebam! Lep...

Toegevoegd na 2 uur:
En dan zijn er nog mijn eigen "knikkers" maar de foto zal ik jullie besparen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de site om alles over knikkers te weten te komen.

verschillende formaten
1.±12mm: baby's, ukkie's of mini's
2.±16mm: gewone knikker of kleintje
3.±24mm: bonk, bul, bolder, stuiter, bolleket of bam
4.±35mm: half bollebust of reuzenbonk
5.±42mm: bollebust of mega
6.±50mm: mammoet of super mega
7.±60mm: piramide, kingsize, clown

op de site staan allerlei benamingen voor knkkers te veel om op te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat rond is en kan rollen, mag je als een knikker betitelen, dus laat je fantasie maar los om er namen voor de bedenken, the sky is the limit...

Maar ze zijn allemaal rond en kunnen rollen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik ken nog de berebonk.

Toegevoegd na 6 minuten:
zie ook link
http://www.jozefherman.nl/middeleeuws/html/knikkers.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oliebonken, lalballen, jaknikkers, piknikkers, regenboog bonken, één-oogige (de bekende uppies), Keizer bonk (die grote die voor 1000 telt)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja, de echt groten noemden wij kloten. Walviskloten/dinosauruskloten waren de grootste denk ik.

En dan had je nog voor hoe ze eruitzagen
kattenogen, turtles, japanners, drollendraaiers, ga zo maar door!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
knikker
bonkie
mini keizer
keizer
olifant
Dat is alles wat ik weet!