Uno is toevallig een van mn lievelingsspelletjes, er zijn verschillende varianten op, de simpelste is als volgt:

Ik begin bij 3 spelers meestal met 5 kaarten
de bedoeling is om als eerste al je kaarten kwijt te zijn.

je mag bij dezelfde kleur aanleggen, of hetzelfde getal
dus groen bij groen, of bv de 1 bij de 1

Kun je niet leggen dan moet je een kaart uit de pot pakken en je beurt overslaan, hetzij dan je pakt uit de pot wel een kaart die je op kunt leggen.

dan heb je de + kaarten de kaart met +erop van een bepaalde kleur bv. blauw, mag je ook alleen bij blauw aanleggen, degene na jou kan dan ook of een +kaart opleggen een groene gele etc.. of de +4 kaart die mag je op iedere kleur opleggen.
Als degene daarna dan geen +kaart heeft moet die bv als er een +2 en een +4 kaart ligt, 6 kaarten pakken

Dan heb je nog een kaart die de volgorde verandert, je speelt normaal gesproken met de klok mee, en als die kaart gelegd wordt dus tegen de klok in, degen die die kaart gelegd heeft mag dan niet zelf nog een keer een kaart opleggen.

Dan is er nog een kaart met 4 kleuren erop, als je deze kaart neerlegt, mag je een van de 4 kleuren kiezen waarmee verder gespeelt wordt, bv. kies je rood, dan mag je zelf een rode kaart opleggen, en de volgende MOET dan ook een rode kaart opleggen.

Volgens mij ben ik nu alle kaarten door, als je nog 2 kaarten op de hand hebt, en je kunt je een na laatste kaart leggen, roep je UNO!, alle anderen weten dat je dan daarna nog een kaart hebt, roep je geen UNO, en speel je die kaart toch dan moet je geloof ik 5 kaarten bijpakken.

Hoop je het hiermee enigermate duidelijk uitgelegd te hebben.

Toegevoegd na 23 minuten:
Je mag geen +2 kaart op een +4 kaart opleggen, andersom wel.
en degene die een +4 kaart oplegt mag beslissen met welke kleur verder gespeelt word
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jammer dat ik nog geen niveau 2 ben. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals suikerkoekje (leuke naam trouwens ;) ) al zei het lijkt inderdaad op het kaartspelletje pesten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha danjewel :)

Andere antwoorden (1)

je hebt een aantal kaarten in je hand. je probeert je eigen kaarten te matchen met degene die op de tafel liggen. bijvoorbeeld: er licht een blauwe 5 op tafel. je kan er een blauwe 4 of een andere blauwe kaart op leggen. of een andere kleur 5. als het maar matcht met de kaarten die je in je hand hebt.

Toegevoegd na 55 seconden:
het lijkt een beetje op het kaartspel 'Pesten' maar dan met kleurtjes en de cijfers gaan mar tot en met 6
Bronnen: