Is "Torens van Hanoi"alleen maar een spelletje of zit er een (diepere) gedachte achter?.

Heb er èèn van mijn zoon gekregen met vier schijven en vind het nog best moeilijk. Daarom dacht ik dat het misschien meer was dan een gewoon spelletje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

In de huidige vorm is het een spelletje. Het test je logisch inzicht en de mate waarin je in staat bent een schema te volgen dat in principe heel eenvoudig is, maar dat toch ingewikkeld wordt door de vele "lagen" waarin datzelfde schema optreedt.

De spel-vorm is in 1883 bedacht door de Franse wiskundige Éduard Lucas.

De basis van het spel zou een legende zijn over een Hindoe-tempel in de Indiase stad Benares onder keizer Fo Hi. De priesters van deze tempel, de Brahmanen, zouden zich bezighouden met het verplaatsen van een toren van 64 gouden schijven.

De schijven lagen op drie naalden van diamant, een el lang en zo dik als het lichaam van een bij.

Volgens de legende komt de wereld tot een einde zodra het werk af is.

Het is niet bekend of het gaat om een bestaande legende die Éduard Lucas heeft geïnspireerd, of dat Éduard Lucas de legende zelf heeft bedacht.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het gaat om logisch inzicht, vooruit kijken en concentratie. Als je eenmaal het systeem snapt, kan je 'm met meer schijven ook. Het punt is wel dat je bij veel schijven goed je gedachten erbij moet houden. anders loopt het systeem in de soep.
Het is eigenljk net als met Rubik's cube en goocheltrucjes: als je het eenmaal kan, is de lol eraf. (of in ieder geval anders)
Sterkte ermee.