Waarom heet "boter, kaas en eieren" eigenlijk "boter, kaas en eieren"?

wat heeft het met BOTER, KAAS EIEREN te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
34.4K

Het beste antwoord

Henk Onsia uit Alphen aan de Rijn woonde als jongetje in Amsterdam en hielp daar vaak de melkboer. Hij kreeg een boekje met rijtjes waarin hij moest bijhouden welke klanten er boter of kaas of eieren kochten. Voor de melk werd een apart velletje gebruikt omdat men dat dagelijks kocht. Als een klant iets kocht kwam er een kruis X achter de naam en anders een nulletje 0. De melkboer zette, als er drie kruisjes stonden, een streep door de kruisjes en zei dan: "Boter, kaas en eieren, je hebt goed verkocht!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Uit-de-duim-zuigerij zonder bronvermelding.

Andere antwoorden (3)

zie link..
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boter,_kaas_en_eieren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het spelletje is uitgevonden door een Nederlander.
Was het een uitvinding van Rubic geweest dan had het waarschijnlijk: vajra sajtra tojásra geheten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een afgeleid van de eerdere naam:
"Boter, melk, kaas."
De oorsprong van die naam is onbekend.

https://thedailymilk.nl/boter-kaas-en-eieren/
"
Herkomst boter-kaas-en-eieren

Waarom wij het precies boter-kaas-en-eieren noemen? Het Meertens Instituut in Amsterdam, dat onderzoek doet naar de Nederlandse taal en cultuur, heeft daar geen sluitend antwoord op. In het boek ‘De Volksvermaken uit 1870’ door Jan ter Gouw staat vermeld dat het spel vooral op school werd gespeeld tijdens de rekenlessen. Opvallend genoeg heette het toen nog boter, melk en kaas. De winnaar eiste zijn overwinning op door te zeggen: ‘Boter, melk, kaas, ik ben de baas’.

Boter-kaas-en-eieren in andere culturen

Romeinse Rijk (oudheid): ‘terni lapilli’
Amerika: ‘tic tac toe’
Groot-Brittannië: ‘noughts and crosses’
Spanje: ‘tres en raya’ of ‘ta te ti’
Vlaanderen: ‘ootje bootje en kaas’
"
===
Het spel en varianten/voorlopers ervan werden al in het oude Egypte en oude Rome gespeeld.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tic-tac-toe
Toegevoegd op 10 januari 2020 12:24: tekst