Spelregels Aces Square

Je speelt Aces Square zonder tegenstanders en met 1 kaartspel van 52 kaarten, dus geen jokers.

Het speldoel van Aces Square is het wegspelen van alle kaarten behalve de azen.
Deze blijven namelijk altijd liggen!

De tafel
Er liggen 4x4 rijen kaarten open op tafel.
De rest wordt gebruikt als draaikaarten.

Je moet steeds 2 kaarten aanklikken van dezelfde kleur (schoppen/klaver/harten/ruiten) die in dezelfde rij óf dezelfde kolom liggen (dus horizontaal en verticaal).
Telkens wanneer je een geldig paar aanklikt dan verdwijnen deze kaarten van tafel en worden er nieuwe neergelegd.
De kaarten die neergelegd zullen worden, liggen al open op tafel, naast de rijtjes.
Zo weet je dus welke kaart waar komt te liggen.
De 4 azen blijven altijd op tafel en worden dus nooit weggenomen!

Het plaatje hiernaast geeft een aantal geldige paren aan.
De 2 rood omlijnde kaarten vormen een geldig paar, maar ook de 2 roze, 2 gele en 2 blauwe vormen geldige paren.

Wanneer er geen draaikaarten meer zijn, dan zullen er gaten gaan vallen op tafel.
Deze kun je laten opvullen door te klikken op de knop 'opvullen'.
Alles schuift dan door.
Hierdoor kun je weer nieuwe paren vormen, omdat de kaarten anders op tafel zijn komen te liggen!

Aces Square is een echt puzzelspel, en je zult al snel doorhebben dat er ook enige mate van tactiek bij komt kijken.

Aces Square: puntentelling en bediening

Het vormen van geldige paren gebeurt door te klikken op 2 kaarten.

Je begint altijd met 0 punten.
Voor elk geldig paar krijg je 25 punten.
Wanneer je klikt op de knop 'opvullen', dan kost je dat 50 punten.
Wanneer het is gelukt om alleen nog 4 azen over te houden, dan krijg je een bonus van 250 punten.

Punten aftrek: gespeelde tijd
Je speelt het spel op tijd. Je mag er zo lang over doen als je wilt. Echter kost dit wel punten.
Wanneer je het spel stopt, dan krijg je per gespeelde seconden 1 punt aftrek.

Sportieve groet:Zoekertje