Hoe worden neoballs (van de neocube) gemaakt?

Neoballs zijn piepkleine balletjes die erg magnetisch zijn. Je kunt er hele leuke dingen mee maken (zie alle mooie filmpjes op Youtube onder neocube) maar hoe worden die mini-balletjes zelf eigenlijk gemaakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Het zijn neodymium magneten. Ze zijn gemaakt van een legering van neodymium, ijzer en boor: Nd2Fe14B.

De truc is om het materiaal op zo'n manier te vormen dat je een maximale magnetisatie bereikt. Gewone kogels kan je eenvoudigweg persen of gieten maar voor het maken van (sterke) magneten werkt dit minder goed.
Ze maken een poeder van de legering en persen dat in een vorm. Vervolgens kan dit tot een geheel gemaakt worden door het materiaal onder hoge druk en bij temperaturen dicht bij het smeltpunt samen te persen of door het te vermengen met bv hars en binnen een sterk magnetisch veld vormen en laten uitharden. Doordat de poeder deeltjes zich schikken naar het magnetisch veld verkrijg je zo een consistent magnetisch veld in de gehele vorm. Op die manier blijft het materiaal dan magnetisch.

Je balletjes worden gemaakt door sinteren. De eerste variant dus. Daarna worden ze verchroomd (hoeft niet maar ziet er wel zo mooi uit) en heb je een mooie glimmende magneet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb weer wat geleerd vandaag!

Andere antwoorden (1)

Ze zullen op dezelfde manier gefabriceerd worden als kogels voor kogellagers, denk ik. Van welk materiaal en in welk formaat ze worden gemaakt kun je in de link lezen.