Vraag over klaverjassen;

stel dat het andere team speelt, en jij hebt de boer. Als je aan slag komt, moet je dan troeven trekken met de boer of die bewaren voor de laatste slag/om in te troeven?

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry, misschien door fout woordgebruik;
Ik bedoel niet "moeten", maar wat is de handigste tactiek op zo'n moment?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (7)

Volgens mij mag je die boer nog wel eventjes bewaren...
Maar is al weer lang geleden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet helemaal wat ik bedoelde, maar ik zie dat het aan de vraagstelling ligt. Ik bedoelde; wat zou jij doen?
Ik zou het niet doen. Zo lang mogelijk met de boer achter blijven zitten.

Als je overigens een kleur niet hebt, kun je wel het beste troef halen. Dan hoef je niet op een stomme 7 te gaan met je boer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou 'm spelen als ik jou was, maar geef toe dat het best een lastige keuze is.

Met een beetje mazzel haal je er drie of vier troeven uit en het is in is in ieder geval beter dan 'm te moeten spelen omdat je in moet troeven omdat je een kleur mist.
(en 'm "kaal" hebt.)

Heeft je tegenstander gespeeld op 4 x Aas en je maat heeft de negen bezet, dan zit je natuurlijk helemaal geramd. ;-)

(Als je 'm gebruikt om troeven te trekken heb je natuurlijk ook nog kans op 20+ roem.)

Aaaah, klaverjassen.....:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bewaren, troef trekken doet degene die speelt. Als je hem kaal hebt heb je het risico dat je hem op een baggerslag moet gooien, maar de laatste slag is ook extra punten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kans dat je de boer vast kunt houden tot de laatste slag is natuurlijk vrij klein. Waarschijnlijk zul je 'm al veel eerder moeten spelen omdat je moet overtroeven of omdat je een kleur niet (meer) hebt.

Het hangt ook af van de rest van je kaarten: Heb je alle kleuren? Heb je van elke kleur minstens 2 kaarten zodat je mee kunt blijven lopen? Heb je misschien juist een lange kleur zodat je met de boer troef kunt trekken en vervolgens met je lange kleur nog eens troef eruit kunt halen?

Zit je voor of achter degene die gaat? Wat bij ons regelmatig gebeurt: Tegenpartij gaat op 4x de nel of 4x het aas. Maat zit achter degene die gaat. Maat van de tegenpartij komt niet met de boer wanneer deze aan slag komt. Dan weet je dus dat je maat de boer heeft en zet je de heer of hoger zodat de tegenpartij daar tien, aas of nel op moet gooien.

Ook een leuke: Degene achter jou gaat, jij moet uitkomen. Wanneer ik alleen een klein troefje heb, breng ik 'm. Dan moet degene achter jou kiezen of hij of zij daar de boer op wil gooien. Bij ons houden ze 'm nog wel eens vast omdat ze denken dat je een kleintje brengt omdat je de nel ook hebt. Leuk als je maat daarachter zit en het aas vangt met de (kale) nel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat hangt af wat je verder nog hebt.
heb je een goeie bijkaart dan kan het wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dat echt legt aan de volgende factoren:

1) Legt er een mooie slag op tafel. (Je speelt je boer en je hebt roem)

2) je hebt een mooie speelkaart in je hand ( Je kan na deze slag nog even aan slagblijven vanwege een Aas of de nel)

3) de kaarten van je maat ( Je maat heeft geen mooie kaart, en je hebt alle punten hard nodig

4) Je eigen kaarten ( Je hebt nog troef in je hand om eventueel een slag van de tegenstander af te troeven)

Er zijn nog veel meer factoren waarom je wel/niet je boer moet spelen
Meestal voel je zelf wel tijdens je spelletje aan of het verstandig is om de boer meteen uit te spelen, mijn advies is om zeker niet je boer tot laatste slag te spelen omdat de kans heel groot is dat je niet "het maximale"uit je boer kan halen.. Of je moet natuurlijk een mars (pit) in je hand hebben

Toegevoegd na 16 uur:
laatste alinea klopt niet helemaal, ikbedoel te zeggen dat je de boer niet tot de laatste slag moet bewaren.