Patrick, wat goed dat je dit herkent bij jezelf en dat je er iets aan wilt doen.

Als je slecht tegen je verlies kunt, dan zijn spelletjes niet leuk. Dan speel je om te winnen en als dat niet lukt is het waardeloos.
Maar mogelijk gaat het ook verder dan alleen niet tegen je verlies kunnen met spelletjes. Is dat ook zo in siuaties in het dagelijks leven.

Belangrijk is: winnen is leuk. Maar méédoen is belangrijker. Meedoen betekent dat anderen mèt jouw gezelschap het leuk vinden. Dat JIJ er bij bent. Heb je daar wel eens aan gedacht? En uiteraard zit iedereen bij een spel wel met de gedachte in zijn hoofd van : dat ga ik winnen. Maar er kan er maar eentje de winnaar zijn. En die is dan blij. Dat is leuk, winnen. Maar gun het die ander die er blij mee is en dat die het heel goed heeft gedaan. De gezelligheid met elkaar moet nummer één zijn.

In het dagelijks leven is verliezen niet leuk. Het betekent dat een ander gelijk heeft in bepaalde situaties. En dan is het juist de kunst om niet boos te worden of grof, maar om even na te denken. Want, als jij ongelijk hebt, betekent het dat je iets hebt gleerd. De ander heeft gelijk dus in dezelfde situatie een volgende keer weet je hoe je moet handelen.

De fout die heel veel mensen maken is dat ze ongelijk of verlies gelijk op zichzelf betrekken. Maar dat is niet juist. Het is je gedrag, je beslissing. Daar zit een verschil in.
Jij bent oké, maar je moet gewoon nog veel leren in het leven. Fouten maken mag. Verliezen mag. Dat is een levensles. Maar leer er dan van hoe je het de volgende keer beter kan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Door een spel veel te spelen wordt je er ook zelf beter in en zal je ook wel eens een keer winnen.Als je altijd verliest moet je het spel Mad spelen.Dat is een spel waar je moet verliezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door je niet teveel te focussen op het moeten winnen. Een spel is ook gewoon voor de gezelligheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je realiseren dat het verlies van een partij jou niet minder maakt als mens; een mens is gelukkig meer dan de winnaar van spelletjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Speel een spelletje met iemand die jij het ook niet misgunt om te winnen. En als je dan verliest, let dan eens op hoe blij die persoon is als hij of zij wint. Dan is verliezen meteen een stuk minder erg.

Daarnaast kun je het ook goed oefenen door bijvoorbeeld fan te zijn van Feyenoord ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang het niet obsessief is valt het nog mee...

Een tip: zorg dat je niet alle verliezen negatief bekijkt, soms kun je er ook van leren, en dan heb je toch een beetje gewonnen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee hoe slecht jij tegen je verlies kunt, maar bij ons thuis vliegen de spelborden geregeld door de tent....

Tips: Realiseer je tijdens het spelen van het spel dat 'ze' niet allemaal tegen jou zijn, maar dat 'ze' ook hun eigen plannetjes hebben.
Ga niet voor het einde van het spel al zitten mokken omdat 'het toch wel niks zal worden'.
Bedenk je dat je het doet om gezellig met elkaar ergens mee bezig te zijn en dat er altijd wel iemand zal verliezen.
En tel tot 10 voor je de hele handel door de kamer heen mikt ;-)