Waarom heet stoelendans in het Duits "Reise nach Jerusalem"?

Ik ken dit kinderspel als stoelendans: een aantal kinderen lopen rondjes rond een paar stoelen. Er is één stoel minder dan er kinderen zijn. Zodra de muziek stopt, moet iedereen op een stoel gaan zitten. Wie geen stoel vindt, is af.

Vervolgens wordt er een stoel weggehaald, en gaat het spel met de overgebleven kinderen door, tot er één kind wint.

In het Duits heet dit spel "Reise nach Jerusalem". Waarom?

Picture for question
13 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

De herkomst van de naam is onbekend lees ik op de Duitse wiki. Daar lees ik ook dat het spel ook wel "Stuhltanz" genoemd wordt.

Ik hoop dat je Duits een beetje goed is, dit staat letterlijk op de duitse wiki-site:

"Die Herkunft des Namens ist ungeklärt. Manche vermuten sie in Reisen nach Jerusalem zur Zeit der für die europäischen Völker verlustreichen Kreuzzüge, andere vermuten den Ursprung in der Zeit der zionistischen Migration nach Palästina und dem begrenzten Platzangebot auf den Auswandererschiffen"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ah, de Duitse Wikipedia - daar had ik niet aan gedacht! Danke für den Tipp!

Andere antwoorden (2)

Ik doe een gok: met de kruistochten gingen er veel mensen op pad naar het beloofde land, maar er kwamen er weinig aan.
Vergelijk de uitdrukking 'om zeep gaan' ; de zeep werd duur betaald om me zo vrij uit te drukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de grote trek naar Palestina waren er op de schepen wellicht te weinig stoelen om alle gegadigden te laten meevaren.