Wat wordt er bedoeld met het aantal polygonen per seconde?

Het heeft met spelcomputers te maken, maar ik snap niet helemaal wat er mee wordt bedoeld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een polygon is een veelhoek. Meestal een driehoek, soms een vierhoek, vijfhoek, zeshoek of nogmeerhoek.

Een spelcomputer tekent de omgeving in de vorm van polygonen. Elke omgeving wordt omgezet in duizenden polygonen, die op het scherm worden getekend, om zo de omgeving te "bouwen".

Meer polygonen per seconde betekent dus, dat de computer sneller een beeld kan opbouwen.

Aangezien je bijvoorbeeld 25 beelden per seconde wilt hebben om vloeiende bewegingen te kunnen zien, heb je maar 1/25e seconde tijd per beeld. Hoe meer polygonen jouw computer in die tijd kan tekenen, hoe gedetailleerder het beeld zal zijn. Minder polygonen per seconde betekent dus een groffer beeld.
13 jaar geleden
De beelden 3D spel, bijvoorbeeld first-person shooters, worden opgebouwd met draadframes. Dus een persoon wordt eerst opgebouwd met veelhoeken (= polygonen) die samen dan een draadframe vormen van de persoon. Daarna wordt de huid/buitenkant er overheen getekend, dus dat is wat je ziet. Als bv iemand loopt, dan wordt eerst de nieuwe polygonen en dus draadframe berekend, de buitenkant erover getekend en dan wordt het op je scherm getoond. Om zo natuurlijk mogelijk bewegingen weer te geven moet je zo veel mogelijk polygonen doorrekenen in zo'n kort mogelijke tijd. Dus het aantal polygonen per seconde is een maat voor de snelheid van je spelcomputer: hoe hoger, hoe beter beeld.