Hoeveel bits is de Game Boy Classic?

Wikipedia Nederland zegt 2 bits en Wikipedia in het Engels zegt 8 bits

2 jaar geleden
1.9K
LeonardN
2 jaar geleden
"Wikipedia Nederland zegt 2 bits en Wikipedia in het Engels zegt 8 bits" Waar zegt de Nederlandse wiki dat?

Antwoorden (2)

Acht. De allereerste gameboy - nu de Gameboy Classic genoemd - werd in 1989 uitgebracht en was een 8-bit handheld gameconsole.
2 jaar geleden
Mikaapje
2 jaar geleden
Ik dacht dat bits met kleuren had te maken terwijl de game boy (classic) geen kleur had.
Amadea
2 jaar geleden
Nee, dat heeft niet met kleur te maken maar met hoeveel geheugen er is om (uitgebreidere) animaties tijdens de spelletjes te laten zien. Zie ook https://www.startpagina.nl/v/speelgoed-games/spelcomputers/vraag/692387/bits-spelcomputers-hadden-spelcomputers-eerste/
Griffin
2 jaar geleden
"Nee, dat heeft niet met kleur te maken maar met hoeveel geheugen er is om (uitgebreidere) animaties tijdens de spelletjes te laten zien."
Bits heeft ook met kleur te maken, de kleurdiepte wordt hier in uitgedrukt.
gvrox
2 jaar geleden
@amadea je antwoord is correct, dus + , maar je reactie geeft weer eens aan dat je weinig weet van computertechnologie. Kleurdiepte (en ook grijswaarden) worden ook in bits uitgedrukt, zoals Griffin zegt; maar waar het om gaat is dat spelcomputers ingedeeld worden in wat voor processor er in zit, en dus of dat een 8/16/32/64 bit exemplaar betreft. Daar gaat het dan weer om de grootte van de data waarop bewerkingen uitgevoerd kunnen worden. De hoeveelheid geheugen staat daar weer los van.
Ligt eraan over welke bits je het hebt.

De processor is 8-bits, dat is dan ook het bits-getal waarnaar men normaliter naar refereert, zoals ook bij de NES(8-bit) en de SNES (16-bit).
Als je het over de kleuren hebt dan is het getal 2-bits.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Game_Boy
De originele Nintendo Game Boy: De 8 bit-versie uit 1989 kwam uit in de Benelux in 1990. Gebaseerd op een Z80. Klein zwart-wit lcd-scherm zonder achtergrondverlichting. Spellen worden op zogenaamde ROM-cassettes geplaatst.

https://gaming.stackexchange.com/questions/258225/why-does-the-original-game-boy-support-four-shades-of-grey
Hier legt men uit hoe je met 2-bits, 4 grijswaarden verkrijgt;
-00
-01
-10
-11

De claim op de wiki dat het dus gaat om een zwart-wit LCD is wat verwarrend, je zou dan ook/eerder kunnen denken aan een 1-bit monochrome scherm. Het is dus meer een zwart/grijs/grijs/wit scherm.

===

(Ter vergelijking)
Tegenwoordig zijn huidige CPU's vaak 64-bits en de kleuren vaak 32-bits (24-bits voor de kleuren, 8-bits voor rood, 8-bits voor groen en 8-bits voor blauw + 8 bits voor de transparantie).