Eerste generatie: geen bits
De eerste generatie consoles bevatte geen microprocessor en was gebaseerd op op maat gemaakte computers die bestonden uit discrete logische circuits die elk element van het spel zelf omvatten.

Tweede generatie
Deze generatie spelcomputers maakte ook al gebruik van 8 bitprocessoren.
3 jaar geleden
Mikaapje
3 jaar geleden
Dus het begon met 8 bits? Maar wat maakt dan de 3e generatie speciaal?
Mikaapje
3 jaar geleden
Telt dat ook voor de handheld consoles uit de 2e generatie?
SimonV
3 jaar geleden
Het is inderdaad verwarrend, omdat de derde generatie ook wel het 8-bits tijdperk genoemd wordt.
Hoewel de voorgaande generatie spelcomputers ook gebruikmaakte van 8 bitprocessoren was dit de eerste keer dat spelsystemen bedoeld voor thuisgebruik met hun "bits" werden aangeduid.
Verbeteringen in de technologie gaven consoles van deze generatie verbeterde grafische en geluidsmogelijkheden. Het aantal gelijktijdige kleuren op het scherm en de paletgrootte namen beide toe, wat, in combinatie met grotere resoluties en meer sprites op het scherm, betekende dat ontwikkelaars scènes met meer detail konden maken.
https://en.wikipedia.org/wiki/Third_generation_of_video_game_consoles Ja, voor handheld consoles uit de 2e generatie geldt het ook.