Kan ik een PS2 Laser in een PS3 stoppen?

Nou, ik heb dus een PS3 Phat 60 GB, deze hoort dus PS2 Games af te spelen.
Echter doet ie dat niet meer...
Na contact met de Playstation Support blijkt dat er 3 lasers in de PS3 zitten, namelijk:

- Laser voor CD'S (PS1 Games & Muziek)
- Laser voor DVD'S (PS2 Games & Films)
- Laser voor Blu-Rays (PS3 Games & Blu-Ray Films)

De laser voor de DVD's is bij mij kapot, dus hierbij mijn vraag:
Kan ik de laser van mijn PS2 Slim niet gewoon in m'n PS3 stoppen, zodat ie weer werkt?

Alvast bedankt voor het mee denken!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Als de PS3 nog wel PS3 spellen afspeelt is de laser zoiezo in orde. In de cd/dvd drive zitten er enkele potmetertjes (bij deze drive waarschijnlijk 3) waarmee de kracht van de laser kan worden ingesteld. Om dit te doen moet je in ieder geval enorm secuur te werk gaan en weten hoe een multimeter werkt. (Het hebben van geduld is ook geen overbodige luxe)

In eerste instantie moet je de drive uit de PS halen. Deze maak je open, zodat je goed de laserunit kan zien, vervolgens moet je de potmetertjes lokaliseren, welke meestal naast mekaar zitten. Om te weten welke van de 3 je moet hebben zal je even moeten googlen, of door proberen achter zien te komen.

Als je ze hebt gevonden kan je zien dat elk potmetertje 2 contactpuntjes heeft. Je zet de multimeter op weerstand meten. (Ohm) En vervolgens de rode en zwarte draad verbinden met de 2 contactpuntjes. (je hoeft hierbij geen rekening te houden met + of -)

Lees de waarde af die de multimeter aangeeft en schrijf deze op. De bedoeling is nu dat je deze waarde iets naar beneden bijstelt, zodat de weerstand lager word en dus de kracht van de laser hoger. Dit doe je met een kleine platte schroevendraaier. Dit heeft maar een fractie van een slag nodig dus ga hier secuur te werk. Meet de weerstand weer door en schrijf de nieuwe waarde ook weer op. Ik denk dat je bij ongeveer en maximaal 25 Ohm wel goed zal moeten zitten. Dit kan je alleen ontdekken door uit te proberen en dus je PS weer terug in elkaar te zetten.

Doe er een PS2 spel in en kijk of het spel gelezen word. Is dit niet het geval zal je de weerstand nog iets lager moeten zetten en dus het proces herhalen. Word het spel wel gelezen maar produceert de drive meer geluid dan normaal staat de weerstand te laag en zal je hem weer terug iets hoger moeten zetten. Als de weerstand te laag staat en de laser dus te veel power heeft kan dit je spellen slopen doordat ze verbranden!!!!!

Voor verdere tutorials hierover moet je even googlen op b.v. tweaken ps3 drive.

Succes!!! ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jezus Christus ik heb net 2 x met zo'n ding gewerkt bij Natuurkunde 2 jaar geleden, gaat 'm niet worden.

Andere antwoorden (2)

De kans dat je je PS3 compleet sloopt is groter dan de kans dat je je PS2 laser werkend gaat krijgen in je PS3. Je zult hem dan helemaal open moeten maken en waarschijnlijk moet je zelfs vastgelijmde componenten weghalen en uiteraard moet je dan nog solderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dit gaat niet, ik heb zelf bij hetzelfde model ps3 de lens vernieuwd. Er zitten geen 3 verschillende lenzen in. Wel is het dat er 3 type's lenzen zijn. Als je even googled voor een nieuwe lens zal je dit zien, en zal op die sites ook uitgelegd krijgen hoe je weet welke jij nodig hebt. Ik was 16,50 kwijt incl verzenden via eBay.

Succes