In spelletjes heb je veel verschillende soorten "items" en stel je heb een hobby knutselen en je maakt bepaalde items na uit het spel. Mag dat?

Zo ja? is dit voor eigen gebruik alleen? of mag je het ook eventueel verkopen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Games

Antwoorden (3)

Op dit soort onderdelen zit auteursrecht en soms ook merkenrecht. Namaken voor eigen gebruik is in de praktijk geen probleem; maar verkoop of zelfs grootschalig gratis verspreiden is niet toegestaan.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zit op elk "Item" auteursrecht omdat het een virtueel object is en je maakt er een echt object van.
tinus1969
8 jaar geleden
@applefruit: Ja.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb zo juist die makers van het spel gemailt en ze reageerde. Ik moet nu de copyrights mailen van hun. Zo juist ook gedaan nu wachten op een reactie.
Om welk spel gaat het? Je moet uitzoeken hoe ver de copyrights reiken om te kunnen bepalen of dit ook geldt voor items uit het spel, of dat het puur om naambescherming gaat of het namaken van het hele spel.

Voor eigen gebruik kun je sowieso veel namaken, omdat er bij copyright vaak vermeldt wordt dat het 'niet voor commerciële doeleinden gebruikt' mag worden. Maar zelfs dan nog, zal niemand dit waarschijnlijk ooit controleren.

Als je ermee wilt gaan handelen, zou ik contact opnemen met de spelmaker (indien er sprake is van een copyright voor commerciële doeleinden) en kijken of je er samen uitkomt (bijvoorbeeld het afspreken van een eventuele gedeelde winst, in nader te bepalen percentages). Vooral als je het grootschalig wilt gaan aanpakken. Als je ermee op een vlooienmarkt gaat zitten, zou ik dat lekker achterwege laten ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik dacht aan Runescape / Minecraft / Maplestory dat soort spellen. Helaas kan ik niet zoveel nuttigs vinden in de copy rights zou ook niet zo goed weten waar ik voor moet kijken. Bedankt voor u reactie!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oké, geen kleine jongens dus. Op welke schaal wil je het verkopen? RuneScape heeft zelf al een merchandise store, dus ik denk niet dat ze er blij mee zijn als jij bijv. ook een webshop opent met spullen uit het spel. Sowieso rust er op alle fysiek gemaakte spullen al een automatisch auteursrecht ingevolge de Berner Conventie van 1886. Dus als zij die producten al aanbieden in hun merchandise store en jij gaat dat namaken, ben je in overtreding (tenzij je dit met hen hebt overlegd). Hier een voorbeeld van merchandise van RuneScape: https://runescape.backstreetmerch.com/foam-daggers/dragon-dagger-p-
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op best groteschaal , Zelf vind ik hun merchandise zeer klein en zou mij graag richten op "Knuffels" in de vorm van een Object. Ik heb niet de intentie om enige producten te kopieren uit hun merchandise. Maar om mijn eigen te maken ik heb ze net een mailtje gestuurd om wat duidelijkere copyrights.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oké, succes ermee! :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zojuist antwoord gekregen op mijn e-mail ze waardeerde het idee ik moet nu de copyrights mailen van Jagex(eigenaren van het spel). Hun kunnen wat betere uitleg geven wat mag en niet mag en eventueel wat mag tegen betaling.
Om het zeker te weten zou ik even een mailtje sturen naar het desbetreffende bedrijf van de game. Die kunnen jou hier meer informatie over geven. Bij elke game kan het namelijk anders zijn.