Kun je als 16-jarige 18+ games kopen?

Kun je als je 16 bent games kopen die de PEGI rating 18 hebben? Is de rating alleen een richtlijn of is het echt wettelijk bepaalt en moeten winkeliers mensen onder de betreffende pegi rating weigeren de game te verkopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Games
4.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je krijgt ze gewoon legaal mee vanaf 16+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over welke game praten we hier?

Antwoorden (5)

Het is volgens mij niet wettelijk bepaalt, maar winkels weigeren soms games aan kinderen te verkopen die jonger zijn dan de PEGI leeftijd. Maar als je met bijvoorbeeld een van je ouders een game voor boven jouw leeftijd koopt, geven ze het wel, omdat je dan toestemming hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Officieel mogen ze niet aan 16 jarigen worden verkocht, wat niet zegt dat het niet gebeurd, als de winkelier hierop gesnapt wordt, dan hangt hem of haar een flinke boete boven het hoofd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat mag volgens de wet.

http://www.buro240a.nl/view.cfm?template=faq&thema_id=18&ref_page_id=7407#libobj202
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is PEGI?
PEGI staat voor Pan European Gaming Information. Het is de Europese organisatie die de minimumleeftijd kiest voor bijna alle games die in Europa worden uitgebracht. Het is dus eigenlijk te vergelijken met Kijkwijzer, maar dan voor videogames. Op de voorkant van het videospel, valt de minimumleeftijd al te zien. Op de achterkant staan er meestal symbolen. Die symbolen tonen aan wat voor elementen er in het spel zitten.
Zo kunnen de volgende elementen in games zijn verwerkt:

- geweld
- grof taalgebruik
- seksualiteit
- drugs
- discriminatie
- gokelementen
- horrorelementen

Hoewl het PEGI-systeem in Nederland niet de wet is, is er wel een wet die nauw verbonden staat als het gaat om de verkoop van games. Ik heb het over artikel 240a in het Wetboek van Strafrecht. In het kort: de verkoop van games / films met schadelijk materiaal voor iemand onder 16 jaar, is strafbaar. Verkopers zijn hier ook van op de hoogte. Daarom zal de verkoop vaker worden geweigerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Officieel mag het niet, maar net als met films zal je soms geweigerd worden en soms niet. Zelf heb ik er nog nooit problemen mee gehad sinds mijn 16e