Ik heb Arena (schaakprogramma) gedownload, en ik zoek een optie waarbij ik zowel wit als zwart speel. Waar zit die?

(http://www.playwitharena.com/?Download:Arena_3.0.)

Kan ik niet vinden! Ik wil gewoon ff een partijtje van een website zelf naspelen. Echter ik kan alleen vinden dat ikzelf wit _of_ zwart speel; allebeide tegelijk kan niet.

Ik zie wel een optie om stukken neer te zetten ('Set up a position'), maar da's bij lange na niet zo handig als dat je zelf met je stukken kan schuiven.

Met de helpfunctie ben ik er ook niet uitgekomen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Games
1.3K

Antwoorden (1)

Dat gaat helaas niet. Je kunt de engines wel uitschakelen, maar dan wordt je er steeds bij iedere zet met een popupje aan herinnerd, dat je geen engine hebt gekozen. Er zijn wel omwegen, b.v. door het level op infinite te zetten, zet terug laten nemen etc. maar dat is natuurlijk een ontzettend onhandig gedoe.

Je wilt dus gewoon een schaakbordje op je scherm, en je wilt dat je computer niets berekent. Download dan even de gratis Fritz532. (5 MB)
http://freechess.50webs.com/fritz.html

Kies bij installatie voor Nederlands, en ga na opstarten van het spel naar de 10e optie onderin: "GAME"
Daar zie je staan "Tegen Fritz spelen". Haal het vinkje weg, en je houdt alleen een keurig schaakbordje over op je scherm, waarmee je precies dat kan doen, wat je in je toelichting schrijft. Wil je bij het naspelen weten of Fritz eventueel nog een betere zet in de aanbieding heeft, dan vink je die optie tijdelijk even aan.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat moet toch ook kunnen met Arena... grrr :).
Fritz is helaas ook niet zo handig: die kan ALLEEN schermvullend draaien... Zo kan ik er geen webpagina naast zetten... :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat Arena ding is gratis, en is er vooral voor bedoeld om tournooitjes te laten spelen tussen engines onderling. Je kunt zelf wel een beetje gaan zitten schuiven, maar je krijgt die waarschuwings popup niet weg. Fritz kun je zo klein maken als je zelf wilt. Kijk vooral naar windows (vensters) instellingen. Je kunt de zetten, de klok, het commentaar, de analyse etc, allemaal weghalen totdat je het bordje alleen maar over houdt. En ook dat bordje kun je verkleinen. Ik heb hier nog een ouwe 19 inch CRT monitor, en het is prima te doen. Als je een breed beeld monitor hebt, is het helemaal een fluitje van een cent. Je kunt ook zelf nog zoeken, want er zijn ontzaglijk veel gratis schaakprogramma's en ik heb eigenlijk nog nooit een programma gezien, waar je zelf niet zou kunnen schuiven (zonder dat de computer zich ermee bemoeit). Behalve dan die Arena, maar dat is eigenlijk geen schaakprogramma. Dat is alleen maar een schil, om andere schaakprogjes erop te laten draaien.