Ik heb (denk ik) een goed idee voor een nieuwe type games. Hoe sla ik hier munt uit?

Ik heb al flink rondgekeken ivm het beschermen/registreren van een idee / techniek.

Het vastleggen bij in Brussel kost niks (iDepot) maar biedt in feite ook geen bescherming, of levert geen intellectueel eigendom op.

Aan de andere kant is geschreven code wel automatisch intellectueel eigendom. Dat hoef je zelfs niet eens vast te leggen, als het maar aantoonbaar is dat je het zelf als eerste geschreven hebt (en dan is dat iDepot wel weer handig)

Maar als je het principe van hetgeen je bouwt wil beschermen in een octrooibank, dan kost het je onderhand een fortuin! Dat is voor mij eigenlijk niet haalbaar. Temeer omdat ik nog niet eens gekwantificeerd heb of er inderdaad geld aan te verdienen valt, en hoeveel.

2 reëlere vragen zijn dan ook:
- is er een betaalbare manier om je idee te beschermen?
- als dit niet mogelijk is, hoe kan ik het beste geld verdienen aan een idee, zonder het zelf helemaal uit te hoeven ontwikkelen?

Als deze 2 vragen niet te beantwoorden blijken heb ik ook voldoende antwoord, want dan zit er niets anders op dan het zelf te gaan uit ontwikkelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Games
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het trouwens een full-blown game of een mobile-game, of leent het idee zich voor beide? Mobile-games laten ontwikkelen lijkt me geen lastige zet meer tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een idee dat zich leent voor beide. Het is een principe dat nog niet voorkomt in huidige games, maar volgens mij (en mensen aan wie ik het gepitcht heb) wel kan werken.
Ik ben heel bescheiden hoor, en inderdaad overweeg ik om gewoon zelf te gaan bouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk, als het vorm krijgt moet je maar even een link sturen, ik wil graag beta-testen oid.

Het beste antwoord

Ooit wel eens gehoord van een game principe/type dat in handen is van 1 bedrijf? Je mag gewoon complete games namaken qua gameplay zolang je maar geen code kopieert of exacte kopieen maakt van uiterlijke kenmerken (characters/backgrounds e.d.).

Wat je wel kan doen is een gameproducent overtuigen van jouw idee en dat idee verkopen.

http://www.make-video-games.com/make-video-games-articles/you-have-an-idea-for-a-video-game-what-do-you-do.htm

Ik heb ook nog nooit gehoord dat een game aangeklaagd werd omdat het op een andere game leek, wel dat complete achtergronden geript waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee precies. Ik denk wel dat het idee concreet genoeg te beschrijven is dat het ook te beschermen valt, maar een octrooi kost alleen al in NL vele duizenden euro's per jaar in totale kosten. En wil je op basis van een octrooi iets uitvechten voor de rechter dan kost het zelfs al snel in de buurt van een halve ton.
Laat staan wat een internationaal octrooi kost. Dus dat is denk ik inderdaad geen realistische optie. Ok nou dan zet ik het in ieder geval in het iDepot in brussel, dan heb ik in ieder geval bewijs dat ik het zelf geschreven heb in 2012. Kan ik daar ook de code bij zetten. Voor 't geval ze broncode van me jatten. Bedankt mrtomato
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@j0ve: Voor je je geld gaat inleveren bij iDepot zou ik deze pagina, en vooral de discussie in de reacties, lezen en het dan nog een keer heroverwegen: http://blog.iusmentis.com/2012/02/15/nee-vastleggen-van-je-idee-in-een-i-depot-gaat-je-echt-niet-helpen/ Sowieso misschien een goed idee om deze site nog iets meer rond te neuzen. Erg veel informatie over IE (Interlectueel Eigendom) in het digitale tijdperk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok roqui! Dankje voor je hulp. +1 als het kon. iDepot laat ik ook fijn zitten, want je hebt er dus helemaal niks aan. En ik vrees dat er voor mij niets te beschermen valt helaas. Het enige dat er voor mij op zit is het idee uit te werken tot een succes formule, en er rechstreeks geld aan te verdienen (tenzij een ontwikkelaar natuurlijk door deze thread geinteresseerd is geraakt, een geheimhoudingsverklaring wil tekenen, en vervolgens mijn idee wil exploiteren, hint hint)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat hier weinig meer aan toe te voegen valt. Nogmaals dank!