Mag EA een online pass aanbieden om met een game online te kunnen?

Bij aanschaf van een EA titel krijg je een activatiecode bij het spel om het spel online te kunnen spelen. Nu heb ik laatst bij Gamemania een 2de hands titel van EA aangeschaft waar deze online pass niet meer bij zat. Om het spel toch online te kunnen spelen, moet je dus online een activatiecode van 10 euro aanschaffen. Nu gaat het meer om het principe dan om die 10 euro, maar kan dit eigenlijk wel. Je koop een game, je betaalt voor een online abonnement en dan moet je nog eens 10 euro betalen omdat je een 2de hands spel online wilt spelen. Ik wil eigenlijk weten hoe EA dit juridisch heeft ingekaderd. De titel en het hoesje van de game geven immers aan dat je online kan. In de voorwaarden, die waarschijnlijk in het boekje staan en die dus voor aanschaf niet gelezen kunnen worden staat misschien mogelijk over deze activatiecode.

Kan EA dit zomaar doen? Nogmaals, gaat mij om het principe.. Niet om die 10 euro maar om die honderduizenden die opnieuw 10 euro zouden moeten betalen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Games

Antwoorden (1)

Ik vind het ook helemaal niet leuk, maar als je weet waarom, kan je wel begrijpen dat het is ingevoerd.

Dit hebben ze gedaan om de tweedehands markt minder groot te laten worden. Elke spel dat tweedehands wordt verkocht, daar krijgt EA geen geld voor en dat willen ze toch (het blijft een commercieel bedrijf). En dat hebben ze dus voor elkaar gekregen om toch nog een graantje mee te pikken uit de tweedehands markt.

Het mag verder gewoon, ze geven gewoon 1 gratis code mee en als je hem door verkoopt, mag de nieuwe eigenaar mooi 10 euro extra neerleggen, wat vaak resulteert in een lager verkoopprijs.