Hoe kan je best het verschil tussen je intuitie en je geweten omschrijven ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens hiernaar...
http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-volgen-hart-verstand.92650
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of deze...
http://www.goeievraag.nl/vraag/onderscheidt-intuitie-redenering.51074

Het beste antwoord

Je geweten is hetgeen dat aangeeft wat goed is wat slecht. Ook kan je van je geweten last krijgen als je je schuldig voelt. Het heeft veelal te maken met wat er tussen jou en een ander gebeurt/is gebeurd.

Je intuïtie is een soort basiskennis die je je niet altijd bewust bent. Dat kan gaan over het goede of het slechte doen en daarmee kan het soms lijken op je geweten. Maar je intuïtie gaat ook over je 'gevoel' of wel een onbewuste kennis of je mensen moet vertrouwen, of een situatie goed gaat verlopen, dingen al van te voren 'weten'. Je pikt onbewust allemaal signalen op (non-verbale communicatie) of je kan een situatie 'voorspellen' omdat het eigenlijk een logisch vervolg is op alles wat er al is gebeurd.
Je intuïtie heeft niet altijd te maken met goed en slecht maar meer met 'hoe' iets of iemand is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Je intuitie is gericht op toekomstig handelen, je geweten is gericht op je verrichte handelingen.
13 jaar geleden
Het geweten gaat alleen over goed en kwaad; intuïtie is meer of je iets of iemand kunt vertrouwen of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
intuïtie is 'op 'goed' gevoel iets doen
je geweten laat je nadenken over wat
maar vooral hoe je iets hebt gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deels mee eens. Want je intuïtie kan ook ingeven om bijvoorbeeld niet met iemand in zee te gaan. Of het gevoel geven dat iets niet goed is. Dus door gevoel iets niet willen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je
volg ook de mening van noagrietje ;-)
Kathleen Ferrier en Ad Koppejan van het CDA gebruiken hun
intuitie om te bepalen (of te voorspellen) of ze in de toekomst
volgens hun geweten, het kabinet kunnen blijven steunen.

Intuitie is dus iets aanvoelen wat gaat gebeuren, en daar ben
je nog niet zeker van. Geweten gebruik je, (en zeker niet alleen
achteraf) of je iets voor jezelf kunt verantwoorden of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intuitie is een "ANWB bord" dat een mogelijke richting aangeeft.
Geweten is ook een "ANWB" bord dat aan zelfreflectie doet of je voor jezelf de juiste richting hebt gekozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je ;-)
Je intuïtie vertelt je als eerste iets, en je geweten zal dat drie dubbel controleren, overwegen en binnenste buiten keren. Als gevolg krijg je een weloverwogen keuze welke ver verwijderd is van je allereerste gevoel/intuïtie.

Tenzij je het denken kunt uitschakelen en je intuïtie veel duidelijker wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je ;-)
Je intuitie komt spontaner en sneller , tevens zit er geen verstandelijke beredenering achter.
Het geweten zit toch wat meer in het verstand en staat wat dichter bij de feitelijkheid.
Je geweten wekt wel voor toekomstige beslissingen maar is meer een bewust mentaal proces waarbij overwegingen gelden, intuitie is hier -zo goed als- vrij van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het 'geweten' het filter voor je intuïtie.
Intuitief denk je dat een bepaalde handeling goed is maar je geweten zegt je dat het beter is om het niet te doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intuïtie is breeder je geweten houdt zich alleen maar met negatieve emoties bezig en is gericht op het verleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geweten is volgens mij in bepaalde mate afhankelijk van cultuur, religie en ook je opvoeding. Je intuitie zegt dat je iets wilt gaan doen, of zeggen, maar afhankelijk van bovengenoemde oorzaken kun je daar niet altijd aan toegeven . Je gevoel/intuitie in dienst stellen van je verstand werkt voor mij het beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je, mooi omschreven ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kan ik je vertellen wat onzegbaar is, ik vertrouw er op dat je het voelt.
Een mooie uitspraak van Karin Hohle- Dikken
intuïtie heeft te maken wat je aanvoelt omtrent mogelijk gevaar of omtrent gebeurtenissen of andere personen.

geweten is de moderator van je functioneren in je leven t.o.v. de jou omringende wereld en de daarmee gepaard gaande afweging van goed en kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je mooi ;-)
volgens mij is het verschil tussen deze beiden het relativeringsvermogen.