Ik heb geen ervaring met hypnose. Wel met meditatie en ook met hypnotherapie. Maar bij hypnotherapie wordt de patiënt niet onder hypnose gebracht, maar in een tussen stadium. Welke in mijn optiek een gevorderde meditatie is.

Wat er tijdens meditatie kan gebeuren (zeker als je daarop stuurt), is dat je een POORT opent tussen je onderbewustzijn en je bewuste. Hiermee krijg je informatie vanuit je onderbewuste en deze worden je dus bewust. Deze informatie is heel diepzinnig en zijn in de meeste gevallen inzichten van hetgeen waarnaar je op zoek bent.
Dit gebeurt dus als je gevorderd de meditatie beoefend en ook bij hypnotherapie.

Bij diepe hypnose lijkt me dit niet te gebeuren, daar je zelf niet meer bewust bent wat er gebeurd. Ook niet als je weer 'wakker' bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik zou zeggen een zeer probate vorm van meditatie. Goed om bij je zelf te komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Wat is probate?
Vind ik niet.
Hypnose doet een beroep op je onderbewuste. Terwijl bij mediteren het berwustzijn geprikkelt wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het zelfhypnose is, dan zou je haast zeggen van wel. Omdat je jezelf erg fixeert op een bepaalde gemoedstoestand.

Bij het iemand anders onder hypnose brengen / door iemand onder hypnose gebracht worden kan je zeggen dat het een soort van overgave is aan een bepaald persoon: de hypnotiseur. Zelf denk ik dat je beide situaties toch kan plaatsen onder de noemer meditatie, aangezien je - hoe dan ook - afhankelijk bent in de concentratie / inspanning van de ander (als hypnotiseur).

Bij dergelijke hypnose shows zoals de show van Rasti Rostelli zag je de groep vrijwilligers ook kleiner worden. De mensen die dus niet geconcentreerd genoeg waren, waren dus (bijna) niet in hypnose en werden er snel tussenuit gehaald.Je kan dus zeggen dat ze niet goed dat ze niet geconcentreerd genoeg waren en eigenlijk dus dat hun meditatie mislukt was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij hypnose wordt je onderbewustzijn sterker gemaakt dan je bewustzijn, waardoor je even in een schijnwereld leeft, waar je zelf niet van bewust bent.
Mediteren is het bewust zoeken naar innerlijke rust en evenwicht, is dus iets totaal anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe ik meditatie ervaar, is dat je een poort opent naar je onbewustzijn. De informatie die daarin ligt opgeslagen kan dan naar je bewustzijn komen. Heb zelf geen ervaring met diepe hypnose, alleen met hypnotherapie, maar daarin blijf je gewoon bij bewustzijn. Dat is in mijn optiek ook meer meditatie.
hypnose komt van het woord "hypnos" uit het Grieks en betekent "slaap".maar met hypnose wordt je bewustzijnservaring tot een minimum beperkt en daardoor wordt gefocust op je onderbewuste: je emoties,ervaringen die je hebt opgeslagen(dus kunnen dingen uit je verleden naar boven worden gehaald).
de lichamelijke ervaring is dat je in een héél ontspannen toestand komt en dat je zintuiglijke ervaringen worden gespitst op de hypnotiseur.de andere gewaarwordingen worden zo tot een minimum gemaakt of zelfs tijdelijk uitgeschakeld.het zou zelfs kunnen dat delen van je onderbewustzijn in kontakt kunnen komen met al of niet geleefde vorige levens of zelfs andere dimensies.meditatie= het bewustzijn juist focussen op één bepaald onderwerp,terwijl je je lichaam laat ontspannen,maar dan dus níet in een slaapachtige toestand komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dan zo het zelfhypnose moeten zijn. Beide is wel een afstand creeren tussen lichaam en geest maar bij hypnose gaat het verder.
Er zijn van beide ook meerdere vormen.