Mooie vraag met heel veel diepgang.
Een vraag waar ik me ook al tijden mee bezig hou.
Want wat is gevoel?
Wat is plezier hebben, we weten dat het fijn is, maar niet hoe het komt dat we het fijn vinden.
Ongetwijfeld heeft het te maken met de aanmaak van bepaalde stofjes in onze hersenen, maar heeft angst dan een ander stofje, en verdriet, en je verlaten voelen, en gelukkig zijn, tevreden?
En wat als het er ergens tussen in zit, beetje van beiden?
Ons bewust zijn van het leven is ook een emotie, maar ook de angst om dood te gaan, worden we dan totaal geregeerd door stofjes in onze hersenen of ergens anders.
En ook al zijn er die stofjes, wat in ons lijf meet het dan en geeft dan aan hoeveel we dan wel niet verlieft zijn, of boos, of wat dan ook.
Een thermostaat in de kamer kan de temperatuur meten en de ketel opdracht geven iets harder te gaan branden, of iets langer of helemaal niet.
Hebben dan wij in ons lichaam ook zoiets zitten, iets dat meet?
Of is het onze "ziel" die dat doet?
Is dan onze ziel, ons gevoel?
Mooie vraag met heel veel diepgang!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is iets wat je blijdschap geeft. Waar je blij van wordt.

Toegevoegd na 52 seconden:
Meetbaar is je eigen beleving ervan:
Iemand kan volop plezier hebben in een achtbaan, terwijl een ander huivert alleen al aan de gedachte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plezier is een eigen belevenis van iets waar je/blij/vrolijk/gelukkig enz van wordt.

Emoties zijn niet meetbaar, en zullen nooit meetbaar worden. We zijn geen robots met een minimaal & maximaal toegestane hoeveelheid plezier,iedereen is anders.

Tijdens plezier komt er wel een stof vrij in je lichaam, dit is wel meetbaar, maar daar kan je niet aan vast knopen hoeveel plezier je hebt. Want iedereen ervaart dat anders/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal wel komen van het Franse ""plaisir"" is het je aangenaam maken. Er zijn veel Franse invloeden in onze taal. Ik heb nog wel gelezen vroeger dat het als pleizier werd gespeld. Dat heb ik niet meer zo geleerd.

Toegevoegd na 45 seconden:
Meetbaar? Als je moet lachen, en je prettig voelt, dan heb je plezier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Definities van plezier op het internet:

Geluk (of gelukkig zijn) kan gedefinieerd worden als het tevreden zijn met de huidige levensomstandigheden of met het leven zoals zich dat nu presenteert. Hierbij kunnen er diverse positieve emoties aanwezig zijn, zoals vreugde, vredigheid, ontspannenheid en vrolijkheid. ...
nl.wikipedia.org/wiki/Plezier
in vertel- en schrijfactiviteiten hebben. Door een scheiding aan te brengen tussen een cognitieve technische taalles en een persoonlijke taalbeleving verhoog je het plezier en effecten van taalvorming. Kinderen herkennen en waarderen het verschil tussen taalvorming en taaltechniek.
www.taalvormingentaaldrukken.nl/AR/AR/AR0300.htm
Plezier De mensen binnen BiSPOINT hebben veel plezier in de uitoefening van hun vak, in het bieden van ondersteuning aan elkaar en in het creëren van een goede werkomgeving. Naast het vakinhoudelijk en zakelijk ondersteunen van elkaar is er veel aandacht voor ontspannende en leuke activiteiten.
www.bispoint.nl/index.php
13 jaar geleden
Als je alle materiële zaken vergeet. Als je alleen maar een gevoel hebt en dat kunt delen. Als je totaal jezelf kan zijn en daarmee anderen mee kan helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens "better be yourself" is plezier zeker meetbaar! Zie link.
Plezier volgens van Dale: aangenaam gevoel; vreugde; vermaak, genoegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plezier komt van diep van je binnenste en wordt getriggert door iets externs.
Het kan meetbaar zijn als we weten hoe we de universele energie kunnen meten. Want alle emoties komen tot uiting in een verandering van deze energie.