Wat doet vergeving met je?

Mensen zeggen vaak ,dat je iemand moet vergeven maar waarom eigenlijk?Wat voor voordeel levert het op bij jezelf en wat doet het dan met je?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het maakt je vrij van negatieve gevoelens en gedachten. Je hebt nu een mogelijkheid om wonden te laten helen en energie die verspild was aan negatieve gedachten (en acties) is nu vrij. Je hebt jezelf ook verbetert als een mens door het overwinnen van je ego.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke plus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je conqi! mijn ervaring is dat niemand "doet" ons wat, wij kiezen om beledigd of gekwetst te voelen. Het klinkt misschien onmogelijk om in bepaalde situaties NIET als een slachtoffer te voelen en toch als je goed hierover denkt.... het is een rol die wij nemen. Vergeving is een techniek om de slachtoffer rol los te laten.

Andere antwoorden (11)

Als je dat kan dan lucht het op, dan is het helemaal klaar.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Ik vergeet wel, maar vergeef nooit!
Omdat vergeven een zinloos gebaar is. Vergeven zonder vergeten is helemaal van de gekke. En als je het vergeet hief je ook niet te vergeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer iemand iets gedaan heeft, dat niet positief t.o.v. jou is, kun je daar pijn of verdriet door hebben met het gevolg dat je kwaad of boos bent.

Wanneer je in die kwaadheid blijft hangen, dan zal de relatie met degene die dit veroorzaakt heeft, nooit meer (helemaal) goed worden. Bovendien kost het je zelf ook energie wanneer je in de negativiteit blijft hangen en dat is energie die je niet meer in positieve dingen kunt steken.

Om de boosheid los te kunnen laten, helpt inzicht en tijd. Als er namelijk wat tijd overheen gaat, zakt meestal de boosheid en is er ruimte voor inzicht. Wanneer je begrijpt waarom de persoon de dingen zo gedaan heeft, helpt dat om de boosheid los te kunnen laten.

Door te vergeven hoef je de boosheid niet meer met je mee te slepen en is er weer ruimte voor een open en hartelijk contact.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer iets onbegrijpelijk is, is vergeven een stuk moeilijker. Want hoe kun je iets voor jezelf een plek geven, wanneer je het niet begrijpt? Dit soort gevoelens hebben mensen wel eens, wanneer iemand overlijdt, of wanneer een partner is vreemdgegaan. En zo zijn er meer situaties te bedenken. In dit soort gevallen, is de situatie vooraf, altijd anders, dan de situatie naderhand. In je hart zit een pijnlijke plek, een litteken, dat nooit echt helemaal meer weg gaat. Toch is het dan nog steeds mogelijk om te vergeven. Door de focus te verleggen van de pijn naar juiste de mooie dingen, denk je steeds minder aan de pijn, boosheid of verdriet. Ook dit is vaak een kwestie van tijd, in combinatie met het verleggen van de focus naar goede dingen. In bovenstaande gevallen herinner je de mooie dingen van de overledene en hebt een blij gevoel wanneer je aan hem of haar denkt. Natuurlijk is er wel eens verdriet, en dat mag er ook zijn. En in geval van vreemdgaan, probeer je te denken aan de mooie dingen die je samen hebt gehad, om op die manier wat positiever met elkaar om te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord!
+
Je lichaam bestaat uit energie en trillingen.
boosheid haat zijn negatieve trillingen dus erg slecht voor je eigen lichaam.
Je moet iets dus wel echt uit je hart kunnen vergeven het heeft geen zin om alleen maar te zeggen dat je het vergeeft en er vervolgens mee blijven zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Moeten' vergeven kan niet, je kunt iemand niet dwingen te vergeven. Je 'moet' het zelf willen.

In het kort: Pijn, frustratie, irritatie, woede of wat dan ook wordt door iemand te vergeven iets van het verleden ipv. iets van het heden.

Iemand willen vergeven is niet gelijk aan iemand kunnen vergeven. Het kan heel moeilijk zijn iemand bewust te vergeven; dat de drive er is betekent niet dat de psyche het toelaat. Het zal eerder een onbewuste actie zijn, die uitgevoerd wordt zodra 'de wonden' geheeld zijn.

Het is zeerzeker ongelijk aan vergeten en die 2 hoeven ook niet samen te gaan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeven is loslaten.
Je zit dan niet meer vast aan wat een ander je mentaal misdaan heeft, als je ECHT vergeeft.
Dat laat onverlet dat de fysieke/ financiele schade nog oplossing behoeft.
Vergeven slaat dus op het een ander niet meer kwalijk nemen wat hij/zij je misdaan heeft.
Sommige mensen denken , dat als je ze vergeven hebt, ze ook niet meer schadeplichtig zijn. Dat is echter niet (automatisch) zo. het slaat dus alleen op het mentale aspect van de situatie.
Wel lucht vergeving de vergever vaak nog meer op dan de vergevene, je krijgt dan weer ruimte in je geest.
Dat is althans mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prachtige vraag.
Eigenlijk wil ieder mens prettig en fijn met de ander om gaan, dan zou er ook geen vergeving hoeven zijn.
Maar helaas loopt dit vaak heel anders ,ondanks onze goede voornemens.
Bij ruzie en/ of verwijten naar elkaar, bouwen we voor ons zelf en voor de andere een spanningsveld op, dit spanningsveld kan wel wat slijten, maar zal meestal blijven bestaan.
Bij een volgende ruzie met deze persoon, komt er alleen maar bij en bij en wordt het spanningsveld alsmaar groter.
Dit kost ons zelf heel veel energie en levensvreugde, het kan je zelfs ziek maken, het kan je hele leven bederven.
Er gaan hele fam. aan kapot!!
Vaak gaat het helemaal om niets, of iets totaal onbenulligs.
Maar onze mind, blaast het verder op tot buitengewone proporties, we blijven er maar energie in steken.

Komen we ooit tot een punt van vergeving, dan is plotseling deze innerlijke strijd verdwenen, dat geldt ook voor de ander en in plaats dat het ons energie kost, krijgen we energie en voelen we ons opgelucht en tevreden en begrijpen we ons zelf niet, hoe het ooit zo ver is gekomen.
We voelen ons blij, soms zo blij, dat we wel kunnen janken van geluk!
Veel klachten zoals migraine, stress, slecht slapen enz. zijn ineens over en schijnt ineens weer iedere dag de zon.
Dat doet het met je, zouden we veel meer moeten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ !!
"Het mooiste cadeau dat je jezelf kunt geven, is anderen vergeven"

Toegevoegd na 59 seconden:
Omdat je je daarna vrijer voelt, je laat de haat los en daar heb je zelf baat bij! Het is alleen niet altijd makkelijk....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanx!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En minnetje van mij. Veel te baief en toont gebrek aan echte ervaring.
Ik heb de executie van 21 gevangenen (jonge verzetsstrijders) op een brug in Haarlen in WO II gedwongen moeten bijwonen - ik was toen heel klein - nooit vergeten, noch vergeven. De tijd heeft de wonden wel geheeld en redelijk snel besefte ik de buitengewone omstandigheden van het gebeuren. Ik haat nu alleen nog maar oorlog en oorlogscriminelen, maar niet de Duitsers als volk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Knuppel, ik vind het heel erg wat jij mee hebt moeten maken. Als dochter van een Nieuw Guinea- veteraan weet ik helaas van dichtbij hoe niet-vergeven je van binnen letterlijk op kan vreten! Mijn vader heeft een heel zwaar leven gehad en is helaas al elf jaar dood. Als je door het meemaken van zulke nare dingen jezelf pas "echt ervaren" zou mogen noemen, dan ben ik superblij dat ik dan lekker naïef en onervaren ben!!
(Maar vergis je niet hoor, ik heb, net als Monique ook zegt, heus wel mijn 'pakketje' op te ruimen!) Ik wens je veel kracht en liefde toe, Knuppel.
Vergeven kan gedachten en gevoelens verlichten. Soms is het inderdaad moeilijk iemand te vergeven, maar vergeet niet dat je zelf ook mens bent en dus ook fouten kan maken.
Door mensen te kunnen vergeven, kan je vaak zelf ook weer verder. ......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeving is iets prachtigs. Door iemand oprecht iets te vergeven, is er weer ruimte voor liefde, en wordt de spiraal doorbroken van negativiteit en haat.
Zo kan een conflict wat soms generaties doorwoekerd, en als een etterend gezwel steeds maar weer naar de oppervlakte terugkeert worden genezen.
Door een ander te vergeven, vergeef je ook jezelf, en zet je de deuren wijd open voor je eigen spirituele ontwikkeling.
Echt vergeven is er ook niet meer op terugkomen, en loslaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De waarheid over vergeving is dat het niets met de ander te maken heeft.
Vergeving is de gift aan jezelf.
Er is iets gebeurt, of iemand heeft je iets aangedaan, wat pijnlijk voor je was. vanaf dat moment heb je innerlijk en onbewust besloten tegen dat gevoel weerstand te bieden, waardoor jij die ene persoon, of zelfs anderen die ook 'zo' leken te zijn, of een zelfde soort situatie bent gaan vermijden, ontvluchten (niet je ZELF).
Op het moment dat je jezelf vergeeft voor die weerstand (naar buiten toe gericht) zul je inzien dat het niet de andere was die jou iets heeft aangedaan, maar dat jij dat zelf was.
Wat er is gebeurt is al geweest.. je hebt het al overleeft, je bent er toch nog.. dor het vast te houden en in te zetten om het leven te controleren, ben je niet jezelf geweest. Dat inzien is vergeving (van jezelf).. wanneer je werkelijk vergeeft, lost automatisch de 'schuld' van de ander op..