Hoe kan je het beste omgaan met de angsten van een ander?

Hieronder een persoonlijke situatie:

Mijn ouders kennen erg veel angsten. Die zijn voor hun heel reëel. En ze geven mij het gevoel dat 'ik' die angsten moet wegnemen.
Zoals ook de onderstaande situatie...
Ik ben singel en woon alleen. Heb nu heerlijk genoten van een 3 weken vakantie waarbij ik gewoon thuis ben gebleven. Nu heb ik tijdens die (van de week) gevoelt dat zij een angst hadden dat ik dood was en dus in mijn woning lag.
Ben net terug van een visite en tijdens dat ze weer eens vast zaten in hun angsten heb ik ze eens gevraagd of ze wel eens denken dat ik dood ben en dus alleen in mijn woning lig. Dit werd direct heel herkent en daarop hebben ze bevestigd dat ze wel eens zo denken.
Met als opmerking vroegen zij dus nu aan mij of ik niet eens een belletje kan plegen om eens wat van me te laten horen.

Nu weten ze dat ik momenteel erg met mijn verleden in de knoop zit, en dat ik ook probeer om dit in een nieuw kader te plaatsen.
Ik probeer momenteel om zo weinig mogelijk contact met ze te hebben, omdat ik dus UIT de greep van hun angsten en andere invloeden wil blijven.

Ik wil dus niet de oplossing zijn om hun van hun eigen angsten te bevrijden.
Benoemen dat dit hun angsten zijn is niet voldoende. Ook dat het wel een erg extreme gedachten zijn, is nog niet voldoende. Want zij lezen toch in de krant dat er iemand 4 jaar dood in zijn woning ligt. Dat is toch reëel (hun gedachtengang)!

Vandaar mijn vraag hier.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kan je het beste omgaan met de angsten van een ander zodat je in je eigen kracht kunt blijven staan? Met mijn vader kan ik soms een heel intiem gesprek hebben, maar met mijn moeder absoluut niet, daar mag alleen de koetjes en kalfjes gelden. Dit komt door haar verleden.
Beiden zijn ze in de 70-tig. Ik wil toch ook werken om mezelf staande te houden tussen mijn ouders. Tot nu toe kan ik ze alleen ontwijken als methode en dat voelt niet goed.
Annswers
13 jaar geleden
Ja ik begrijp je vraag, maar he als een belletje nou twee mensen gerust stelt, waarom ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pittig hoor. En dat ene belletje lost niks op, doet eerder de sluizen open zetten naar nóg meer bevestiging en geruststelling. De dingen die je als kind van je ouders zou willen tot ze niet meer nodig zijn; in plaats van andersom. Sterkte, voorál met het proces waar je in zit, daar zou je focus moeten blijven liggen denk ik. Hoe egocentrisch dat soms ook voelt door eigen gedachten of die van anderen.

Antwoorden (15)

Maak zelf een mogelijke opening voor een oplossing.
Probeer niet boven ze te staan, maar stel je gelijkwaardig op, het verleden verander je toch nooit, de toekomst wel.
Af en toe een belletje plegen is een begin, een opening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja, jezelf zijn/ blijven bij je ouders. dat is een van de moeilijkste opgaven in het leven. ze helpen (want ik neem aan dat je ze wel wilt helpen om het leven voor henzelf gelukkiger te maken), zonder je verantwoordelijk te voelen. ze loslaten zonder ze uit het oog te verliezen.

mijn ervaring is dat je om om te kunnen gaan met de angsten van een ander, naar je eigen angsten moet kijken. op het moment dat je je eigen angsten overwonnen hebt en dus een zelfverzekerd persoon bent, je niet meer geraakt, vermoeid of geirriteerd kan worden door je de angsten van een ander. (dat is bij je ouders het moeilijkst van iedereen). je zegt dat je zo min mogelijk contact met ze hebt door hun angsten. is dit hetgene wat je ZELF echt wilt? of is het meer een vlucht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die angsten hebben ze tijdens mijn kindheid al gehad. "zou hij die school wel halen". Terwijl mijn vertrouwen altijd enorm was, heb ik hun nooit kunnen overtuigen dat hun angsten niet juist waren.
Ik heb mijn hele leven al mijn vertrouwen getoond. Juist ook extra mijn best gedaan om het tegendeel te bewijzen. Dit is ook het andere punt waarom ik nu even weinig contact zoek, omdat ik ook met het moeten bewijzen (hun gebrek aan vertrouwen) werk. Ja ik doe dit om te vluchten, om even weer lucht te krijgen. Inmiddels heb ik vele overgenomen angsten kunnen verwerken en is mijn vertrouwen juist gegroeid (welke al super sterk was altijd).
Maar dit helpt niet om de angsten van mijn ouders weg te nemen. Ik zeg ook in mijn reactie op mijn vraag dat het vluchten niet goed voelt en dat wil ik dus ook eigenlijk niet. Vandaar mijn vraag hier. PS: met mijn moeder kan ik hier niet over praten, daarvoor heeft zij zelf een rotleven gehad. Met mijn vader maar een enkele keer, en hij moet dan over zijn drempels heen om dit te kunnen doen. Want over emoties praten kan hij niet echt.
De oplossing is het misschien niet maar ik begrijp uit je verhaal dat een te intensief persoonlijk contact erg moeilijk voor je is.
Wat je kunt doen en ook al woon je in de buurt is een stapel leuke kaarten kopen met postzegels en 2x in de week een kaartje sturen.
Ze hoeven zich dan pas echt zorgen te maken als ze een hele week geen kaart hebben gehad.
Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij dus helemaal verkeerd, al die kaartjes zoals voorgesteld. Een kaart hoeft maar 1 keer kwijt te raken en de ouders zitten in zak en as.
Zo ook geen telefoontjes afspreken op bepaalde tijden.
Je bent volwassen (neem ik aan) en kunt je eigen boontjes doppen. Al die tegemoetkomingen van bellen als je thuis bent, kaartjes en andere "bewijzen van leven"kom je nooit meer vanaf. Op die manier moet je als je 60 bent nog verantwoording aan je ouders afleggen.
Klinkt misschien hard, maar in dit geval is het niet egoistisch om aan jezelf te denken.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb zo het idee dat de angsten van je ouders niet zozeer angsten zijn, maar onwil om jou los te laten en je eigen leven te laten leiden.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik adviseer 2x in de week sturen en pas na een week geen kaart dan pas zorgen maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
ze moeten dit zelf oplossen en niet bij iemand anders [bij jou b.v.].
van al die nare gedachten van ze,hoeveel daarvan is werkelijkheid geworden.
zo moet je het een beetje sturen ,ze moeten dus zelf dingen gaan inzien en relativeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat probeer ik ook. Tijdens de visite ging het ook over de fiets die gestolen zou worden. Daar heb ik ze inderdaad mee teruggeconfronteerd, hoe vaak is jullie fiets gestolen? Nooit, maar die van mij wel 2x.
Er is altijd wel weer een reden die hun angsten rechtvaardigt. Die methode werkt helaas niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beiden: De enige weg tot heling is boven water krijgen wat hieraan ten grondslag ligt.
Deze moeilijke weg wordt door genoemde generatie helaas zelden genomen. Hun eigen verleden is vaak te heftig om weer open te breken.
Het gaat hier niet om angsten van een ANDER; maar om de angsten van je ouders! De gedachten die zij hebben, zoals jij ze beschrijft vind ik niet zo erg extreem als jij ze benoemt. Ook al ben je volwassen en leidt je je eigen leven; je blijft wel hun kind. Ik denk ook wel eens; stel dat er iets met mijn dochter gebeurt, en ik hoor dat pas later. Ik vind deze gedachten niet zo extreem eerlijk gezegd. Je hebt het ze zelf gevraagd. Ik denk ook wel eens; stel dat mijn dochter in de douche uitglijdt en met haar hoofd tegen de wastafel valt... Dan ligt ze misschien wel 1 of 2 dagen op de badkamer. Natuurlijk houdt zoiets me niet dagelijks bezig, maar ik denk dat veel ouders wel eens dit soort gedachten hebben; zeker als hun kind alleen is, of vaak alleen is. Ik ben eigenlijk benieuwd of je zelf kinderen hebt. Soms word je als ouder bevangen door dit soort angsten; en als ze dan ook nog lang niets van je horen. Misschien begrijpen ze niet zo goed waar jij mee bezig bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is heel erg moeilijk... Ik heb zelf een angststoornis (zij het op een ander vlak) en ik weet dat hoe anderen ook hun best doen de angsten weg te nemen het gewoon niet lukt... Omdat die bepaalde gedachtengang er zo diep in zit en een gewoonte is geworden... Ik denk dat je af zult moeten stappen van het idee dat jij hun kunt geruststellen, dat kun je niet... Als hun bang zijn dat jij bijvoorbeeld dood in jouw woning ligt kun je ze bellen, dan weten ze dat je nog leeft maar 10 minuten later hebben ze waarschijnlijk al weer een andere angst opgepikt en zo blijf je bezig... Hun gerust stellen zal daardoor eerder de angst in stand houden dan dat het het probleem wegneemt... Je zegt het zelf heel goed, je probeert uit hun greep te zijn door zo min mogelijk contact te hebben met ze... Dit is voor beide partijen niet bevordelijk en iedereen verdiend een goede omgang met zijn of haar ouders zonder een dergelijke last te dragen te krijgen... Hoe staan jouw ouders hier zelf in? Erkennen zij hun angst? Ik denk dat in dit geval de enige mogelijkheid is om als eerste hier open en eerlijk met je ouders over te praten en zonder verwijten te vertellen wat je dwars zit... Als er daarna nog geen verbetering is dan zou ik zelf kiezen voor een gesprek met een psychooog erbij die van al jullie kanten het verhaal hoort en misschien kan helpen om de onderlinge verstandhoudingen te herstellen en uiteraard ook te helpen bij de angsten van jouw ouders... Ik zou dit doen voordat het werkelijk uit de hand loopt en je besluit helemaal geen contact meer te willen of iets in die trant... En niet alleen voor nu, ook voor later als je bijvoorbeeld kinderen krijgt... Lijkt me belangrijk dat er dan toch een goede omgang is...

Het is niemands schuld, jij kunt hier niets doen aan hun angsten en zij zelf hoogstwaarschijnlijk ook niet... Wat wel mogelijk is om samen te proberen deze situatie normaal te krijgen...

Heel erg veel sterkte...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. En je voelt precies aan hoe het in elkaar steekt. Het lukt inderdaad niet en in no time is er een andere angst. Helaas zijn de angsten nog heel reëel, vooral voor mijn moeder. Zij ziet absoluut niet in dat het angsten zijn die ze zou kunnen negeren. Ook heeft ze een ernstige psychisch verleden en ik vermoed dat ze absoluut niet wilt praten hierover (met niemand), ik kan zelf niets aan haar over mijn emoties kwijt, dit wordt direct afgekapt.
Mijn vader is wat nuchtiger en kan soms wel die angsten zien. Helaas heeft hij ook veel drempels om over emoties te praten, ook al doet hij het wel soms. Dat ik ga praten met een psycholoog vinden ze prima, maar niet met hun erbij.
Daarom stel ik de vraag om een opening te maken voor MIJ.
In de eerste plaats lijkt het me dat jouw ouders elkaar in negatieve zin beïnvloeden met hun angsten. De een maakt de ander nog banger dan hij toch al was. Jij kunt daar gewoon niets aan doen en jij bent ook niet de oplossing. Zij zouden dit psychische probleem zélf moeten aanpakken, wat ze dus nooit gaan doen gezien hun leeftijd en het niet open staan voor gesprekken met een hulpverlener zoals je zelf al hebt aangegeven. Je zit dus met het gegeven dat je ouders zo zijn. Ik zou zeggen, leg je erbij neer. Probeer niet ze van hun angsten af te helpen want dat is verspilde energie. Neem ze zoals ze zijn en leg het gewoon naast je neer. Je bent bezig aan jezelf te werken. Ga daarmee door; doe gewoon je ding. En ga jezelf niet forceren met extra kaartjes en telefoontjes en weet ik veel wat wat je eigenlijk tegenstaat. Jij accepteert dat ze bang zijn en zij moeten accepteren dat jij hun angst niet kunt wegnemen, maar dat zij daar zelf aan zouden moeten werken. Als ik jou was zou ik ze dat dan ook zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een prachtig antwoord, +.
Ik zal het ze zeker op die manier gaan zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duidelijk. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ !
Helemaal mee eens.
Vele goede suggesties zijn al gegeven. Misschien kan het volgende een aanvulling hierop zijn.

De angsten van je ouders betreffen niet zozeer jou, maar hun eigen angsten die ze op jou projecteren, Het is zoals je weet makkelijker naar een ander te kijken of over een ander te hebben dan naar/over jezelf.
Daarin, dus je ouders hiervan bewust maken, kun je een duidelijke rol spelen.

Heb niet het gevoel dat je verantwoordelijk bent voor het gevoel van je ouders. Uit eigen ervaring weet ik dat dit niet meevalt maar zie dit als de les van je ouders. Je kunt ze op weg helpen maar het is aan hun dit ook aan te willen pakken.

Op een gegeven moment, jouw moment, is het genoeg geweest en heb je er je best aan gedaan en sluit je het af, om zelf verder te kunnen. Dat niet inhoud dat je ze niet meer bezoekt, uiteraard.

Hoe moeilijk [maar rechtvaardig en liefdevol] kan het leven soms voor ons zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja
Kan je 1 ding zeggen je kan andere mensen niet van hun angsten af helpen dat moeten ze zelf doen.
Het enige wat je moet doen is aan jezelf werken.
Als jou probleem voor jezelf is opgelost kan je er ook beter tegen om af en toe bij hun langs te gaan .
Het blijven toch je ouders.
En hun gedachten gang is niet reeel.Er gebeuren zoveel dingen in de wereld dan kan je niets meer doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat de angst van je ouders (en andere dierbaren) enorm verstikkend kunnen zijn.
Je mag geen slaaf worden van de neurose van de ander, dan heb je er een slachtoffer bij.
Toch hebben je ouders een verwachting die je niet (langer) kan invullen / voeden.
Derhalve zul je je misschien wat meer los moeten maken van je empathie voor je ouders.
Als volwassen man is het zaak je eigen leven op te bouwen en dan is het niet handig als je ouders zich met overbezorgdheid en verwijten over vermeende inattentie je space claimen die je zelf nodig hebt.
Dat is hun best uit te leggen.
Toch zul je de cultuur niet plotseling kunnen doorbreken, dat begrijpen je ouders niet.
Als je je ouders verteld dat je een goede opvoeding gehad hebt en mede daarom jezelf goed kunt redden doe je twee dingen tegelijk, je geeft hun waardering en je wijst hen op dat ze op deze inzet en investering in jou moeten vertrouwen.
Je moet je eigen leven kunnen leiden.
Je blijft je leven lang hun zoon , maar niet een kind.
Sommige ouders krijgen dat maar moeilijk tussen hun oren.
Een te sterke beantwoording van hun verwachting maakt het erger, dus uitsluipend minderen.
Dit met respect voor zowel je eigen gevoel als voor dat van hen.
Ook in liefde mag je neen zeggen tegen verstikking.
"Indien u vrij kunt worden, wordt dan vrij"
Ik zal je niet hoeven zeggen uit welk boek dit citaat komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de kern wordt er dit gezegd: " kind, laat eens wat meer van je horen, we zien en merken dat het niet zo goed met je gaat, en maken ons daarover zorgen!"

Als je dat weet, kun je reageren: "mam en pap, je hoeft je geen zorgen te maken, ik ben niet suicidaal, ik ga gewoon door een hoop oud zeer heen en daarom neem ik wat meer afstand, gun me de ruimte om hier mee om te gaan, het komt vanzelf wel weer goed"

Vlucht niet weg van de 'angsten' van de 'anderen'... hierdoor wordt alles juist uit zijn proportie geblazen.
Wanneer je vlucht, ben je zelf ook ergens bang voor.
Ga er mee om, ze hebben je lief en zien echt wel waar jij doorheen gaat. Het is echter wel JOUW ding..zij staan aan de zijlijn.
Het is goed om (al is het heel summier enige informatie over je situatie te delen).
Je hoeft niemand zijn angsten te ontnemen, ze zijn er nu eenmaal. Je kunt ze wel helderheid verschaffen. Wanneer zij weten dat jij hier zelf voor kiest, zullen ze jouw manier wel moeten respecteren.

Overigens, je ZIT niet in de greep van welke angst dan ook. Dat is een metafoor.. Kijk goed, zit je vast? Nee, alleen de 'mind', zit vast, gelukkig maar, dan zit je hoofd vast op je romp!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enigste oplossing is om je verleden los te laten, laat los, wat gebeurd is gebeurd, kijk er met een liefdevolle blik naar, leer van de fouten die gemaakt zijn, en richt je blik op de toekomst.
Door er los van te komen kun je er ook weer zijn voor je ouders, die net zoals jij ook gewone mensen zijn met hun goede dingen en hun fouten.
Zo zul je niet beinvloed worden door hun angsten en zorgen, want je staat er los van.
Je wil er graag zijn voor je ouders, en kan zo de liefde schenken waar ze eigenlijk om hunkeren.
Dit is een stukje meesterschap wat je dan verwerft.
Later als ze er niet meer zijn, kun je tevreden terugblikken, in de wetenschap dat je je plicht gedaan hebt, en zo ook makkelijker om los te laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Compleet onherkenbaar dit verhaal. Een telefoontje os toch zo gepleegd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lastig probleem. En ook wel herkenbaar. Ik heb een overmatig angstige moeder, waarmee ik ook moeite heb gehad (en nog wel eens heb) om mee om te gaan.

Ik denk dat je al op de juiste weg bent door te beseffen dat de angst hun gevoel is. Je zegt namelijk zelf al:

"Ik wil dus niet de oplossing zijn om hun van hun eigen angsten te bevrijden."

Daarmee geef je aan dat je het goed met jezelf voor hebt. Je bent stappen aan het ondernemen om je niet meer verantwoordelijk te willen voelen voor andermans gevoel.

Echter, je zegt in het begin van je vraag:

"En ze geven mij het gevoel dat 'ik' die angsten moet wegnemen."

Daar maak je mijns inziens een denkfout. Hier dien jij verantwoordelijkheid te nemen voor jouw eigen gevoel. Zij geven jou niet dat gevoel. Jij ervaart het als zodanig. Het is jouw gevoel. Jij voelt je kennelijk overmatig verantwoordelijk voor hun gevoel.

Zoals ik op een eerdere vraag van je ook al eens heb geantwoord:
Je inlevingsvermogen/sensitiviteit is een krachtige eigenschap, maar tegelijkertijd je achilleshiel, omdat het je beeld vertroebelt over wiens gevoel wiens verantwoordelijkheid is. Je vereenzelvigt je teveel met andermans gevoel en voelt je daar dus ook verantwoordelijk voor. Maar jij hebt geen controle over andermans gevoel. En dat moet je ook niet willen mijns inziens. Jij hebt alleen controle over jouw eigen gevoel, en kan dus de keuze maken om je niet continu verantwoordelijk te willen voelen voor andermans gevoel.

De angsten van jouw ouders zijn hun verantwoordelijkheid.
Het gevoel om de angsten bij jouw ouders weg te willen nemen is jouw verantwoordelijkheid.

Als kind van een overmatig angstige ouder begrijp ik goed hoe bekneld je je kan voelen door deze angsten. Het zou mij ook niet verbazen als de angsten bij jouw ouders gepaard gingen met een zeer afhankelijke houding van jouw ouders (hoe subtiel ze dit ook hebben weten in te kleden). Vooral die afhankelijke houding is tijdens jouw opvoeding zo in jouw systeem gaan zitten, dat jij je vermoedelijk overmatig verantwoordelijk bent gaan voelen voor andermans gemoedstoestand.

Maar nu je volwassen bent ben je in staat onafhankelijker te worden en te gaan denken, en in te gaan zien waar daadwerkelijk de verantwoordelijkheden voor individuele gevoelens liggen.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!